مهارت های زندگی در جهت ارتقاء سلامت جسم و روان و دوری از رفتارهای آسیب رسان مانند گرایش به اعتیاد و …

آموزش مهارت‌های زندگی، توانایی  و قابلیت های فردی و بین فردی افراد را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا فرد بتواند به نحوی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود. ارتقاء مهارت‌های زندگی سبب می شود تا فرد سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه‌ای منطقی و کارآمد با مشکلات و مسائل زندگی مواجه شود و در یافتن راه حل و حل مشکلات با روحیه بالاتری اقدام کند. مهارت‌های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می‌برد.سازمان بهداشت جهانی مهارت‌های ده‌گانه‌ای را معرفی کرده است که آموختن و اجرای این مهارت ها در راستای حفظ سلامت روان و کسب موفقیت های متعدد در تمامی جوانب زندگی بسیار موثر و ضروری است .

 

آموزش مهارت‌های زندگی

آموزش مهارت‌های زندگی

 

آموزش مهارت‌های زندگی

  1. مهارت خودآگاهی
  2.  مهارت همدلی
  3.  مهارت روابط بین فردی
  4. مهارت ارتباط موثر
  5. مهارت مقابله با استرس
  6. مهارت مدیریت هیجان
  7. مهارت حل مسئله
  8.  مهارت تصمیم گیری
  9. مهارت تفکر خلاق
  10. مهارت تفکر نقادانه

 

مهارت های زندگی

مهارت های زندگی

مهارت خودآگاهی

مهارت خودآگاهی توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت هر فرد است. اگر هر فردی بتواند نیازها و تمایلاتش را به خوبی بشناسد و تصویری واقع‌بینانه از خود داشته باشد ، می‌تواند با حقوق فردی ، اجتماعی و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی‌ خود آشنا شود و در نتیجه به دنبال شکل گیری کامل این شناخت، موفقیت های بیشتری را کسب کند .

مهارت همدلی

همدلی به این معنی است که فرد، دیگران و مشکلات آنها را احساس و درک کند و به این ترتیب، دیگران را دوست دارد و دیگران نیز او را دوست خواهند داشت. در نتیجه روابط اجتماعی افراد با یکدیگر بهبود می یابد و بر طبق این اصل که انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند با ارتقاء این مهارت نوع ارتباطاتشان عمیق تر و موثرتر خواهد شد .

مهارت روابط بین فردی

بر اساس این مهارت مشارکت و اعتماد واقع‌بینانه و همکاری با دیگران شکل می گیرد و باعث  می‌شود تا روابط دوستانه‌ای با دیگران ایجاد شود و روابط ناسالم و آسیب رسان حذف شود تا کسی از چنین روابطی آسیب نبیند.

مهارت ارتباط موثر

با کسب این مهارت، افراد می‌آموزند برای درک بهتر دیگران، به شیوه‌ای درست، به صحبت‌های آنها گوش دهند. همچنین شخص می تواند  نیازها و احساسات خودش را با دیگران درمیان بگذارد تا هم نیازهای دیگران و هم نیازهای خودش برآورده شود و در نتیجه ارتباطی رضایت‌بخش و موثر شکل بگیرد.

مهارت مدیریت هیجان

هر انسانی در زندگی خود با هیجانات گوناگونی ازجمله غم، خشم، ترس، خوشحالی، لذت و … مواجه است که همه این هیجانات بر زندگی او تأثیر گذارند. شناخت و تعدیل این هیجانات جزئی از مدیریت هیجان است. برای کسب این مهارت، فرد به‌طور کامل باید بتواند علاوه بر شناخت هیجانات خود  احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک و این هیجانات را کنترل کند.

مهارت حل مسأله

با کسب این مهارت، بهتر می‌توانیم مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگی برایمان ایجاد می شود بشناسیم  و تجزیه و تحلیل کنیم  و آن ها را حل کنیم .در نتیجه انرژی منفی ناشی از هجوم این افکار مخرب از بین می رود و به روند مثبت زندگی خدشه ای وارد نخواهد شد .

مهارت تصمیم‌گیری

برای برداشتن هر قدمی در زندگی باید تصمیم‌گیری کنیم، مسیر زندگی ِانسان را تصمیم‌گیری‌های مثبت و سازنده او مشخص می‌کند. با آموختن این مهارت، اهداف خود را واقع‌بینانه ترسیم و اجرا       می کنیم و از میان راه‌حل‌های موجود، بهترین راه حل را انتخاب خواهیم کرد.

مهارت مقابله با فشار عصبی

زندگی در دنیای مدرن با فشارهای روحی و روانی بسیاری همراه است. اگر این فشارها بیش از حد به طول بینجامد، بر زندگی افراد و سلامت جسمی – روانی او تأثیرات منفی می‌گذارد و زمینه‌ساز بروز مشکلات و اختلالات جدی می‌شود. با آموختن این مهارت، افراد هیجان‌های مثبت و منفی را در خود و دیگران می‌شناسند و سعی می‌کنند واکنشی نشان دهند که این عوامل مشکلی برای آنها ایجاد نکند.

مهارت تفکر خلاق

تفکر یکی از مهمترین مهارت‌های زندگی است. مهارت تفکر خلاق، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده‌ای جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم. با آموختن تفکر خلاق، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری‌ها ،احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می‌کنیم. هنگامی که تفکر خلاق را می‌آموزیم، می توانیم مشکلات را به‌گونه‌ای حل کنیم که در آن مسیر نوآوری باشد و موفقیت های بیشتری در زندگی به دست آید.

مهارت تفکر نقادانه

مهارت تفکر نقادانه موجب می‌شود هر موضوعی را به سادگی قبول یا رد نکنیم و پیش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم و پس از آن در مورد رد یا پذیرشِ آن موضوع، تصمیم‌گیری کنیم. با آموختن تفکر نقادانه به عاقبت امور به خوبی فکر می‌کنیم و دقیق و درست تصمیم خواهیم گرفت .

دکتر سحر اسماعیلی-روانشناس و دکترای مطالعات اعتیاد