خانواده حشیش

حشیش ، گل ، علف ، گراس ، ماری جوانا همگی از یک خانواده هستند و ماده موثر آن ها THC (تتراهیدروکانابینول ) می باشد ولی درصد خلوص این ماده در انواع مواد مذکور متفاوت است. بنابراین شدت تخریب آن ها نیز متفاوت می باشد .

حشیش ، گل ، علف ، گراس ، ماری جوانا همگی از یک خانواده هستند و ماده موثر آن ها THC (تتراهیدروکانابینول ) می باشد ولی درصد خلوص این ماده در گل گیاه ماده اصلاح نژاد شده از همه بیشتر است .( حدود 65 درصد در مقایسه با سایر مواد در این خانواده که حدود 5 تا 10 درصد است ). حشیش دروازه اعتیاد محسوب می‌شود .تولید حشیش از گیاه شاهدانه می باشد . وابستگی به حشیش، روانی و غیر جسمی است. شایع ترین اثرات ناشی از مصرف این ماده قرمزی چشم ، اشتهای بسیار زیاد ( اشتهای گاوی ) ،خشکی دهان ، حملات حاد اضراب ، افزایش ضربان قلب و… می باشد . همچنن باعث ایجاد اختلالات حافظه و یادگیری، اختلال در حواس بینایی، شنوایی و لامسه،اضطراب و… می شود .

 گل ، از گُلِ گیاهِ ماده شاهدانه با حشیش ساخته می شود ودرصد خلوص آن حدود 65 درصد است و بیش از حشیش می باشد . گل بعضی از خصوصیات مواد مخدر ،محرک و توهم زا را دارد، یعنی هر سه عارضه را با هم دارد.حشیش و گل فرد مصرف کننده را دچار توهماتی می‌کند که بعضا پایدار هستند و عوارضی مانند افسردگی ، اختلالات خلقی ، کاهش حافظه و منطق ، اختلال در قضاوت ، کندی تفکر و… در انتظار افراد مصرف کننده است.

گراس همان حشیش هست و از گیاه شاهدانه تهیه می شود و فرد مصرف کننده را دچار توهماتی می‌کند که بعضا پایدار هستند و عوارضی مانند افسردگی و اختلالات خلقی در انتظار افراد مصرف کننده است.

اصلی‌ترین ماده‌شیمیایی فعال در ماریجوانا تتراهیدروکانابینول(THC) است. وقتی ماریجوانا کشیده می‌شود، THC از ریه‌ها به جریان خون وارد می‌شود که از طریق آن به مغز و سایر اندام‌های بدن می‌رسد.مصرف‌کنندگان ماریجوانا ممکن است عوارضی از قبیل مشکل در فکر کردن و حل مشکل ، مشکل حافظه و یادگیری، اختلال درک و… را تجربه کنند .

این ماده نیز از مشتقات گیاه شاهدانه است که می توان آن را از برگ، دانه، گل و یا ریشه ی این گیاه تهیه کرد که رنگی از ترکیب سبز، قهوه ای یا خاکستری دارد. یکی از نام های دیگر این ماده ، حشیش است.

 علف برگ و گل خشک شده گیاه کانابیس یا شاهدانه است. نام دیگر حشیش است با همان اثرات و عوارض .

مواد مخدر

مواد مخدر غیر قانونی و یا داروهای مخدری مثل ترامادول که بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه و با یک رفتار اعتیادی مثل مصرف زیاد و هر روزه استفاده می شوند منجر به تغییرات خلقی (افسردگی، عصبانیت ، بی حوصلگی ،کم انرژی بودن و…) اختلالات شناختی (کم شدن حافظه ،اختلال در توجه و…)اختلال رفتاری ، اختلال در قضاوت (معاملات منجر به شکست) اختلالات جنسی (کاهش میل جنسی) مشکلات جسمی (انواع سرطان ها و بیماری های قلبی ،ریوی ،گوارشی و…)ودر نهایت سبب ازکارافتادگی و مرگ می شود . این قاعده به طور کل در مورد تمام مواد مخدر صادق می باشد .

تریاک از گیاه خشخاش به دست مى آید و رنگ آن از خاکسترى تیره تا قهوه اى متغیر بوده و حالتى قیر مانند دارد. آثار کوتاه مدت مصرف آن همراه با احساس سرخوشى، خواب آلودگى، رخوت ،فقدان اشتها ، انقباض مردمک و…و آثار دراز مدت مصرف بى ثباتى خلقى ،کاهش انگیزه جنسی و… می باشد .

هروئین یکی از مشتقات نیمه مصنوعی مرفین است . هروئین خالص پودری بسیار نرم و سفید رنگ است، اما همراه با ناخالصی کرم تا قهوه ای می باشد . هروئین در دوزهای بالا می تواند منجر به تشنج، ضربان پایین قلب، ، کوما و یا حتی مرگ شود. از نظر فیزیولوژیکی، طی مصرف طولانی مدت، هروئین موجب اختلال در تنفس و عملکرد کلیه می شود. تزریق هروئین به خصوص توسط سوزن های مشترک، می تواند موجب انتقال بیماری های خونی مانند ایدز شود.

یک داروی مسکن شبه مخدر است که باعث بهم ریختگی هورمون های داخل مغز می شود .عوارض ناشی از مصرف ترامادول سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک دستگاه عصبی مرکزی، اضطراب، کاهش هوشیاری، اختلال تعادل، سرخوشی، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج، ضعف ، اتساع عروق ، عوارض پوستی ، و… می باشد .

این قرص ها که گفته می شود ابتدا از هند وارد شده اند با نام های “دراگون” و ” دتا ” عرضه می شوند. و مثل مخدر های دیگر حالا در داخل تولید می شوند و آمیخته ای از انواع مواد مخدر مانند ترامادول ، دیفنوکسیلات ، قرص های روانگردان و خواب آور از خانواده بنزودیازپین ها می باشند .  این قرص ها خود اعتیادآور هستند وبر سیستم اعصاب مرکزی، کبد ،کلیه و… اثرات مخربی دارند .

در ايران كراك در آزمايشگاههاي مخفي و خانگي با فشرده‌كردن و خالص کردن هرویین از حدود 45 تا 55 درصد به 95 درصد به دست می آید . كراك يكي از قويترين مواد مخدر محسوب شده و به شدت اعتياد ايجاد ميكند .از جمله عوارض آن مانند عوارض سایر مواد مخدر تنگ شدن مردمک چشم ، یبوست ، خواب آلودگی و… می باشد .

این دارو برای درمان اسهال به کار می رود و یک داروی مخدر است و اثرات آن مانند دیگر مواد مخدر است مانندبروز یبوست و استفراغ ،تهوع ، سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، بی قراری، خشكی دهان،  بی اشتهایی و…

سرکوبگرها

مصرف این مواد به طور گذرا منجر به بروز یک سری عوارض جسمی می شوند از جمله سرگیجه،خواب آلودگی،خستگی، بی اشتهایی، خشکی دهان و… اما مهم تر از آن عوارض اعتیادی آن ها می باشد که شامل بروز رفتارهای کنترل نشده، وسوسه مجدد مصرف مواد، عدم توانایی در کنترل مصرف مواد و وسوسه، پرخاشگری، درگیریهای فیزیکی، رفتارهای بزهکارانه و…. می شود.

الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد. الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند. نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند. مصرف الکل می تواند باعث ایجاد التهاب کبد (هپاتیت) شود.

این دارو جزو خانواده بنزودیازپین ها می باشد . داروهای خانواده بنزودیازپین‌ها بسته به سرعت اثر و نیمه‌عمر به انواع کوتاه‌اثر (مانند میدازولام و تریازولام)، متوسط اثر (مانند آلپرازولام، کلونازپام و لورازپام) و طولانی‌اثر (مانند دیازپام ، فلورازپام و کلردیازپوکساید) تقسیم می‌شوند. آلپرازولام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب تجویز می شود . هیچگاه بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

این دارو جزو خانواده بنزودیازپین ها می باشد . دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و… استفاده می شود . این دارو نیز باید تحت نظر پزشک و با تجویز وی مصرف گردد .

این دارو جزو خانواده بنزودیازپین ها می باشد . داروهای خانواده بنزودیازپین‌ها بسته به سرعت اثر و نیمه‌عمر به انواع کوتاه‌اثر (مانند میدازولام و تریازولام)، متوسط اثر (مانند آلپرازولام، کلونازپام و لورازپام) و طولانی‌اثر (مانند دیازپام ، فلورازپام و کلردیازپوکساید) تقسیم می‌شوند. کلونازپام برای پیشگیری و درمان تشنج، حمله هراس و … تجویز می‌شود. این دارو نیز باید تحت نظر پزشک و با تجویز وی مصرف گردد .

این دارو جزو خانواده بنزودیازپین ها می باشد . این دارو نیز باید تحت نظر پزشک و با تجویز وی مصرف گردد.

این دارو جزو خانواده بنزودیازپین ها می باشد . داروهای خانواده بنزودیازپین‌ها بسته به سرعت اثر و نیمه‌عمر به انواع کوتاه‌اثر (مانند میدازولام و تریازولام)، متوسط اثر (مانند آلپرازولام، کلونازپام و لورازپام) و طولانی‌اثر (مانند دیازپام ، فلورازپام و کلردیازپوکساید) تقسیم می‌شوند. کلردیازپوکساید یکی از داروهای آرام‌بخش است که در صورت مصرف خودسرانه  بدون در نظر گرفتن دوز درمانی و بدون تجویز پزشک مانند سایر داروها می تواند آسیب رسان باشد و عوارضی داشته باشد .

مواد توهم زا

به گروهی از مواد اطلاق میشود که مهمترین اثر آنها ایجاد تغییرات اساسی در حالات روانی و رفتاری فرد می باشد. از جمله به بروز توهم و اوهام بصری و اختلالات حواسی می توان اشاره داشت  . در مصرف این مواد حالتی به نام synesthesia یا جابه جایی حسی رخ میدهد به این معنی که مصرف کننده صداهارا میبیند یا رنگها را میشنود . اختلالات ادراکی و اختلال در قضاوت در مصرف کنندگان این مواد ممکن است صدمات یا مرگ و میرهای ناشی از تصادفات با اتومبیل ، نزاع و کتک کاری یا اقدام به پرش (fly ) از مکانهای مرتفع را موجب شوند .

یک  ماده مخدر توهم زا است که مصرف آن تاثیرات متفاوتی بر بدن دارد از جمله :

– درآميختگي احساسات كه اغلب به صورت شنيدن رنگ ها و ديدن صداها توصيف مي‌شود.

– كاهش كنترل بر روي روند افكار .

پودر كريستالي سفيد رنگي است که در صورت مصرف مداوم عوارضي چون خيرگي بدون هدف ، حركات سريع چشم ، راه رفتن نا متعادل ، توهمات شنوائي ، اختلالات رفتاري و فراموشي ظاهر مي شود. همانند اغلب مواد مخدر توهم زا وابستگي جسماني حاد ايجاد نمي كند ولي اين ماده به ميزان زيادي باعث ايجاد وابستگي رواني مي شود.

کتامین به‌عنوان داروی بیهوشی کاربرد داشته و ‌مصرف کتامین با استفاده از سایر مواد‌مخدر در کلوب‌های شبانه از‌جمله اکستازی همراه می‌باشد. مصرف کتامین اغلب در محیط‌های تفریحی و کلوب‌های شبانه‌، سبب ایجاد احساس حضور در ارتفاع می‌شود که برای حدود یک ساعت به‌طول می‌انجامد. توهم‌های مشابه LSD از‌جمله مواردمصرف کتامین است‌.از جمله عوارض این ماده تغییرات در ادراک رنگ و صدا ،توهم ،هذیان ، مشکل در فکرکردن یا یادگیری و… می باشد .

اكستازي ماده‌اي است محرك و توهم‌زا كه به شكل‌هاي مختلفي مانند پودر، ‌كپسول و اغلب به شكل قرص با رنگ‌هاي آبي، قهوه‌اي، ‌قرمز و مارك‌هاي گوناگون توليد و در بازار قاچاق مواد مخدر توزيع مي‌شوند.از اثرات رواني مصرف اين قرص‌ها می توان به بالا رفتن خلق، ‌احساس خوشحالي و آرامش، اعتماد به نفس کاذب، ‌كاهش اشتها،‌ تحريك پذيري، ‌افزايش درجه حرارت بدن، بي‌خوابي ، عدم تعریق ،احساس افسردگي شديد و … اشاره كرد. آسيب غير قابل برگشت به سلول‌هاي مغزي و افزايش احتمال خونريزي داخل مغز از جمله اين عوارض این ماده می باشد .

مسکالین  ماده اصلى و فعال کاکتوس است. این دارو می‌تواند خطر اختلالات ذهنی را بویژه در کسانی که دچار مشکلات روانی هستند افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که بعد از مصرف، مسکالین بیشتر در کبد تجمع می‌یابد (غلظت آن در کبد بالا می‌رود) و بنابراین ممکن است برای کسانی که ناراحتی کبد دارند خطرناک باشد. علایم مصرف مسکالین عبارتند از:گشادی مردمک چشم، تعریق زیاد، یاوه گویی و سردرگمی.

تاتوره باعث توهم صادقانه ( frank hallucination ) می شود یعنی فرد نمی تواند مرز بین واقعیت و توهم را تشخیص دهد . تصاویر فوق العاده و توهمات بطور معمول برای شخص اتفاق می افتد. صحبت کردن طولانی با شخصیت های غیر واقعی ، سیگار کشیدن زیاد حتی توسط کسانی که سیگاری نیستند.از دیگرتاثیرات منفی مصرف این ماده ،سردرد و سرگیجه خشکی دهان و چشم ،ترس ، اضطراب و… می باشد .

مواد محرک

مصرف این دسته از مواد یک سری عوارض کوتاه مدت (جسمی و روانی) و یک سری عوارض بلند مدت (جسمی و روانی) را بر جا می گذارد. اثراتی از قبیل کاهش اشتها و خواب ،گشادی مردمک چشم، خشکی دهان، توهم و هذیان، اختلال در حافظه، پرخاشگری و…

یکی از مهم ترین مواد اعتیادآوری که این روزها بیشتر در جامعه ازآن  صحبت می شود. شیشه یک ماده محرک و از خانواده آمفتامین ها و متامفتامین ها است. مصرف شیشه  باعث افزایش فشارخون، ‏تشنج، نارسایی کلیه ، سکته‌های قلبی و مغزی، بی‌خوابی شدید ، ، عوارض پوستی مانند آبسه‌های جلدی ،اختلال حافظه، کندی حرکتی و اختلال یادگیری ، پوسیدگی دندان‌ها و… می شود.‏از طرفی مصرف این ماده در دراز مدت و با افزایش دوز مصرف، منجر به بروز ‏نشانه‌های شدید روانی می‌شود و نه تنها بی‌قراری و اضطراب فرد افزایش ‏می‌یابد، بلکه علایمی مانند توهم‌های دیداری و شنیداری نیز نمایان می‌شود.

کوکائین پودر سفید نرم شفاف کریستالی با طعمی تلخ است.محرک سیستم اعصاب مرکزی است. از جمله اثرات آن عبارت است از افزایش ضربان قلب، نبض، تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگی مردمک چشم، بی خوابی، ضعف جنسی، کاهش اشتها، تعرق شدید، تحریک و هیجان، بی قراری، لرزش به خصوص در دست ها، جوش های پوستی به خصوص اطراف مخاط گوش و بینی ، اختلالات درک زمان و مکان،تحریک پذیری شدید، افسردگی، پرخاشگری، تمایل به خودکشی، توهمات و اختلال در حواس (به خصوص بینایی، شنوایی و لامسه).

مهم ترين ترکيب موثر سيگار، نيکوتين است و در واقع محرک سيستم عصبي مرکزي است.از ديگر آثار نيکوتين مي‌توان به بالا رفتن چربي خون و افزايش چسبندگي پلاکت‌ها (ايجاد لخته خوني) اشاره کرد .علايم قطع نيکوتين مانند عصبانيت، پرخاشگري و … می باشد .

پودر كريستالي سفيد رنگي است که در صورت مصرف مداوم عوارضي چون خيرگي بدون هدف ، حركات سريع چشم ، راه رفتن نا متعادل ، توهمات شنوائي ، اختلالات رفتاري و فراموشي ظاهر مي شود. همانند اغلب مواد مخدر توهم زا وابستگي جسماني حاد ايجاد نمي كند ولي اين ماده به ميزان زيادي باعث ايجاد وابستگي رواني مي شود.

اكستازي ماده‌اي است محرك و توهم‌زا كه به شكل‌هاي مختلفي مانند پودر، ‌كپسول و اغلب به شكل قرص با رنگ‌هاي آبي، قهوه‌اي، ‌قرمز و مارك‌هاي گوناگون توليد و در بازار قاچاق مواد مخدر توزيع مي‌شوند.از اثرات رواني مصرف اين قرص‌ها می توان به بالا رفتن خلق، ‌احساس خوشحالي و آرامش، اعتماد به نفس کاذب، ‌كاهش اشتها،‌ تحريك پذيري، ‌افزايش درجه حرارت بدن، بي‌خوابي ، عدم تعریق ،احساس افسردگي شديد و … اشاره كرد. آسيب غير قابل برگشت به سلول‌هاي مغزي و افزايش احتمال خونريزي داخل مغز از جمله اين عوارض این ماده می باشد .