ارتباط بین اختلال دو قطبی و اختلال مصرف الکل

اختلال دو قطبی شامل تغییرات خلقی قابل توجهی است که از لحاظ مدت زمان متفاوت می باشد، گاهی اوقات منجر به حالت های افسردگی یا جنون شیدایی می شود که ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. مصرف الکل یا مواد مخدر، بطور موقتی اثرات اختلال دوقطبی را کاهش می دهد، زیرا برخی مواد خاص مانند سوء مصرف الکل می توانند سطح انرژی یا روحیه و اخلاق فرد را دستخوش تغییرات کند.

به عنوان مثال، اگر فردی برای مدتی از افسردگی رنج ببرد، ممکن است برای تقویت روحیه و اعتماد به نفس، به سمت نوشیدن الکل روی آورد و در نتیجه تمایل بیشتری برای برقرای تعامل اجتماعی با دیگران داشته باشد که با این وجود، نوشیدن الکل برای مقابله با علائم اختلال دو قطبی توصیه نمی شود.

افرادی که به نوشیدن الکل پناه می برند، به احتمال زیاد به الکل اعتیاد پیدا می کنند و برای مقابله با علاٸم این اختلال بدون مصرف الکل، به مشکل مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، با هر بار نوشیدن الکل، ممکن است اثرات متفاوتی را تجربه کنید. اگر فردی برای تقویت روحیه در طول دوره افسردگی خود، الکل بنوشد و یا در طول دوره جنون خواب آلودگی و بی حالی را تجربه کند، ممکن است اثراتی را مشاهده کند که با مشکلاتی حادتر در رابطه با هر یک از این اختلالات مواجه شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان، مبتلا به اختلال دوقطبی هستید، ممکن است سوالات خاصی که مرتبط با مصرف مواد و تأثیر آن بر بیماری روانی، در ذهن شما بوجود آید. برخی از مهمترین این سوالات عبارتند از: “مصرف الکل چگونه بر اختلال دو قطبی تاثیر می گذارد؟” و “آیا مصرف الکل، باعث تشدید علائم اختلال دو قطبی خواهد شد؟

اثرات الکل بر اختلال دو قطبی شامل علائم متغیر و ناپایدار فراوانی است که به طور منظم با بیماری روانی مرتبط هستند.

الکل باعث ایجاد تغییر در خلق و خوی فرد می شود و همچنین موجب می شود افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، دوره های طولانی و شدیدتری از جنون یا افسردگی را تجربه کنند. نوشیدن الکل می تواند باعث افزایش انرژی و هیجان برای کامل کردن وظایف، کارها و یا مشارکت در فعالیت های اجتماعی شود همچنین سوء مصرف این روانگردان ممکن است باعث ایجاد احساس افسردگی یا اضطراب شود و میزان انرژی فرد را کاهش دهد.

اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل

به طور کلی، افراد برای فرار از دغدغه های زندگی خود به طور موقت به مصرف الکل روی می آورند. موسسه ملی سوء مصرف الکل و اعتیاد به الکل، زیاده روی در مصرف الکل را، چهار فنجان برای زنان و پنج فنجان برای مردان در یک بازه دو ساعته تعریف کرده است.

خواه، فرد دچار استرس مالی، افسردگی ناشی از دست دادن شغل، اختلال اضطراب اجتماعی شده باشد و یا با ترکیبی از مسائل مختلف مواجه شده باشد، الکل معمولاً ماده ای است که فرد برای فراموش کردن مشکلات زندگی خود به آن متوسل می شود و جالب است بدانید که بسیاری از افرادی که دارای اختلال دو قطبی هستند نیز به همین دلیل به نوشیدن مشروبات الکلی روی می آورند.

داروهای مهار کننده اختلال دو قطبی

برخی از داروها می توانند به مهار کردن اختلال دو قطبی کمک کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین این داروها که به عنوان تثبیت کننده های خلقی شناخته می شوند خواهیم پرداخت اما توجه داشته باشید که هرگونه سوء مصرف این داروها باعث بروز عوارض متعددی در مصرف کننده می شود و مصرف آنها باید تحت نظر پزشک باشد.

  • لیتیوم
  • کاربامازپین
  • لاموتریژین (لامیکتال)
  • دی والپروئکس سدیم
  • اسید والپروئیک (دپاکین)

بنزودیازپین ها که معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می شوند، زمانی که اختلال دوقطبی و مشکلات خواب به طور همزمان اتفاق می افتند، نیز می توان از آنها استفاده کرد. زاناکس، کلونوپین ، والیوم و آتیوان همه اینها داروهایی هستند که احتمالا در درمان اختلال دو قطبی استفاده می شوند. سایر داروهایی که افراد می توانند برای درمان این بیماری خاص روانی استفاده کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (آنافرانیل، نورپرامین)
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین با نام مخفف اس‌اس‌آرآی‌ها (SSRIs) و مهارکننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (سیتالوپرام یا سلکسا، پروزاک، زولوفت، فلووکسامین، پاکسیل، افکسور یا ونلافاکسین)
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول (بوپروپیون، نفازودون یا سروزون)
  • داروهای ضد روان پریشی (زیپرکسا، ریسپردال،ابیلیفای)

در صورتی که داروهای مخصوص اختلال دو قطبی را مصرف می کنید ضروری است از مصرف الکل بپرهیزید. برخی از داروها نباید همزمان با الکل مصرف شوند چرا که ممکن است باعث بروز عوارض شدیدی مرگ منجر شوند. در ادامه به معرفی برخی دیگر از عوارض مصرف داروهای دوقطبی و الکل خواهیم پرداخت:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • کند شدن تنفس
  • افزایش میزان افسردگی
  • لرزش
  • آسیب کبدی

قبل از اینکه مصرف دارو برای درمان اختلال دوقطبی را شروع کنید، ضروری است که با یک متخصص مشورت کنید. احتمال اینکه افراد در مصرف برخی از داروها زیاده روی کند، وجود دارد که متاسفانه نتیجه آن اوردوز می باشد.

سوء مصرف الکل و درمان اختلال دو قطبی

برخی افراد ممکن است شخصی که با این نوع مسائل دست و پنجه نرم می کند را به عنوان یک فرد الکلی مبتلا به اختلال دو قطبی بنامند، این دو اختلال، بیشتر اوقات به هم مرتبط بوده و به همین جهت نیاز به درمان همزمان دارند.

بعد از اتمام برنامه درمانی ترک الکل، برنامه درمان اختلال دوقطبی شروع می شود و بسته به شدت بیماری، ممکن است بیماران دارو دریافت کنند. با این وجود، جلسات مشاوره ای و روان درمانی بیشتر بر اساس جلسات درمانی فردی و گروهی انجام می شود و طی جلسات درمانی مکانیسم های مقابله ای مفیدی به بیماران آموزش داده می شود تا در طول دوره نقاهت و بهبودی مادام العمر به آنها کمک کند. علاوه بر این، در جلسات گروه درمانی، بیمارانی که در یک رده سنی و همچنین مشکلات مشابهی دارند در یک گروه قرار می گیرند تا بدانند که در دوران سخت بهبودی تنها نیستند.

اعتیاد به الکل و اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی و اعتیاد به الکل اغلب به طور همزمان اتفاق می افتد، زیرا قسمت مهم آن به این دلیل است که الکل باعث می شود که فرد، بیماری خود را هرچند کوتاه فراموش کند. هنگام بررسی تأثیر مصرف الکل بر علائم اختلال دو قطبی، برخی از نکات مهم را باید به خاطر بسپارید:

  • بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و اعتیاد به الکل ممکن است به دلیل خود درمانی، دچار اختلال در مصرف مواداعتیاد آور و الکل شوند. عوارض مصرف الکل ممکن است مانند علاٸم اختلال دو قطبی باشد زیرا افراد در دو حالت، دچار افزایش میزان انرژی و اعتماد به نفس کاذب می شوند و سپس احساس خواب آلودگی، بی حالی، اضطراب و افسردگی می کنند.
  • مصرف الکل موجب تشدید علائم اختلال دوقطبی شود، مانند احساس دلهره شدید یا دوره های افسردگی ترکیب کردن الکل با داروهای مخصوص اختلال دو قطبی بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مرگ شود.