اعتیاد سیگار و عوارض مصرف آن در افراد سیگاری:

امروزه مصرف سیگار که نوعی اعتیاد است، جایگاه خاصی در میان اقشار جامعه پیدا کرده و از شیوع بالایی برخوردار است. اکثر افراد بر این باورِ غلط هستند که سیگار به آن‌ها آرامش، شادی، اعتماد به نفس، تمرکز حواس و … می‌دهند اما در حقیقت  علاوه بر لطمه زدن به بدن و آسیب رساندن به اعضای داخلی بدن، از لحاظ ظاهری مانند بوی بد دهان، دندان‌های زرد و لباس سوخته از دستاوردهای مصرف آن است. بسیاری از افراد ترک سیگار را معجزه می‌دانند و فکر می‌کنند به صورت ارادی کار دشواری است. مهم نیست چه مدت سیگاری بوده‌اید، با ترک سیگار می‌توانید از صدمه زدن بیشتر به خودتان جلوگیری نمایید. بهترین راه برای ترک مشورت با یک مشاور متخصص جهت حمایت آسیب‌های روانی و افسردگی پس از ترک است.

در اینجا چند علامت هشدار دهنده ساده وجود دارد که مشخص می‌کند شما معتاد شده اید:

اگر شما صبح در طول ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب سیگار می‌کشید، احتمالا معتاد شده‌اید. اگر نمی‌توانید در مقابل سیگار حتی مواقعی که بیمار هستید مقاومت کنید، احتمالا معتاد شده‌اید. اگر بیشتر از یک پاکت در روز سیگار می‌کشید، اگر صبح‌ها بیشتر از اوقات دیگر روز سیگار می‌کشید، اگر در مکان‌هایی که سیگار کشیدن در آنها ممنوع است دچار مشکل می‌شوید، پس شما احتمالا معتاد شده‌اید.

ترک سیگار در کلینیک ترک اعتیاد ارمغان کرج

ترک سیگار در کلینیک ترک اعتیاد ارمغان کرج

اعتیاد سیگار و عوارض مصرف آن در افراد سیگاری

1- تصلب شرایین: مصرف دخانیات سبب آسیب به پوشش جدار عروق از جمله عروق ِخون‌رسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می شود. جدار آسیب دیده سرخرگها در مقابل تشکیل پلاک آترواسکلروز (تصلب شرایین) آسیب پذیرتر هستند. استعمال روزانه حتی یک تا سه نخ سیگار هم سبب تشدید آترواسکلروز عروقی می شود.

2- افزایش احتمال لخته شدن خون: استعمال سیگار با افزایش چسبندگی پلاکتها به یکدیگر موجب آسان تر شدن تشکیل لخته و افزایش احتمال انسداد شریان ها می شود. لخته خون درصورت انسداد سرخرگها می تواند منجر به بروز سکته قلبی، سکته مغزی و … شود.

3-  اختلالات کلسترول خون : استعمال دخانیات سبب کاهش کلسترول HDL یا “کلسترول خوب” می شود.

4-افزایش فشارخون: گرچه حتی یک نخ سیگار  به طور مستقیم با تنگ کردن عروق سبب افزایش موقتی فشارخون میشود اما استعمال مداوم سیگار سبب پر فشاری مزمن خون خواهد شد.

5-انقباض سرخرگها (کاهش خون رسانی): به جز انسداد ناشی از تصلب شرایین در سرخرگها به علت تشدید اترواسکلروز ، سیگار سبب تنگ شدن سرخرگها نیز می گردد که خود سبب کاهش بیشتر جریان خون می شود.

6-کاهش محتوای اکسیژن خون (خون رسانی ناموثر): مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با کاهش مقدار اکسیژن قابل حمل توسط خون سبب می شود که قلب برای اکسیژن رسانی در حد لازم ، ضربان بیشتری داشته باشد.

7-به خطر انداختن سلامت خانواده: استعمال سیگار در محیط بسته ، سلامت سایر افراد غیرسیگاری حاضر در آن محیط را به خطر می اندازد. استعمال غیرفعال سیگار (تنفس دود سیگار دیگران) میتواند سبب بروز بیماریهای قلبی عروقی ، مشکلات تنفسی و سرطان می اندازد. جهت حفظ و بهبود سلامت فرزندان، همسر و سایر افرادیکه با شما زندگی می کنند، سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار و مزایای آن

مزایای طولانی مدت ترک سیگار

مزایای طولانی مدت ترک سیگار فوق العاده است. بنابر گفته انجمن قلب آمریکا طول عمر غیر سیگاری ها به طور متوسط 14 سال بیشتر از سیگاری ها است.

آسان ترین راه های ترک سیگار

1-ورزش موثر: بسیاری از متخصصین از ورزش به عنوان یکی از آسانترین راه های ترک سیگار نام می برند اما اینکه در چه موقعی سیگار را ترک کنید خود بسیار مهم است. بهترین زمان برای افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند دقیقا همان زمانی است که بیشترین تمایل را برای کشیدن سیگار دارند. با ورزش کردن در این زمان شما می توانید هم از میزن تمایلتان به  سیگار کم کنید هم ورزش به دفع سموم بدنتان کمک می کند.

2-عادات جایگزین: یکی از بهترین و ساده ترین روش های ترک سیگار تعویض این اعتیاد با یک اعتیاد خوب ومفید است. برای مثال می توانید آجیل های بو نداده خریداری کنید و هر وقت که تمایل به کشیدن سیگار داشتید مقداری از آن را بخورید. این کار نه تنها از سیگار کشیدن شما جلوگیری می کند بلکه باعث می شود تا میزان زیادی فیبر به بدن شما برسد و از بیماری های بسیار زیادی جلوگیری می شود.

3-یکی دیگر از جایگزین ها بازی کردن است: برای مثال اگر اغلب اوقات در هنگام کار با کامپیوتر سیگار می کشید به جای آن یک بازی ساده را آغاز کنید و ذهنتان را از سیگار دور کنید.

4-یک محل قرنطینه ایجاد کنید: ساده ترین روش برای شما می تواند ایجاد یک منطقه ممنوعه باشد. به طوری که به هیچکس اجازه ندهید در آن منطقه سیگار بکشد و یا اینکه در مورد آن حتی حرفی بزند. این کار باعث می شود تا در بدترین شرایط نیز نتوانید در منطقه ممنوعه سیگار بکشید و همین می تواند میزان زیادی از تمایلات ذهنی شما را کاهش دهد.

نویسنده: زیبا پاشایی ،کارشناس ارشد روان شناسی بالینی