مصرف ماده محرک شیشه

ماده محرک شیشه از مواد مشتق شده از آمفتامین و متامفتامین میباشد، این مواد روانگردان سبب تحریک سیستم عصبی مرکزی می شوند و با اثر بر مرکزپاداش مغز اثرات لذت بخشی مانند سرخوشی و لذت مفرط ایجاد می کنند. بروز همین اثرات در مصرف کننده به وابستگی به متامفتامین منجر می گردد. شیشه (کریستال) نام ماده ای است که در سالهای اخیر، شاهد رشد روزافزون مصرف کنندگان آن در میان اقشار جوان و تحصیلکرده بوده ایم و به دلیل در دسترس بودن، راحتی مصرف و تولید داخل کشور،  رشد مصرف این ماده بسیار نگران کننده میباشد. این ماده بصورت خوراکی ، تدخینی ( کشیدنی ) و تزریقی قابل مصرف است و خیلی سریع میتواند باعث مسمومیت در مقادیر بالای مصرف شود و حتی سبب خونریزی مغزی و اغماء گردد. فرم کشیدنی شیشه به شکل بلور شفاف و با درصد بالایی از خلوص می باشد . دود آن بی بو است و وابستگی روانی شدیدی در فرد ایجاد می کند.

عوارض مصرف شیشه در کوتاه مدت:

–    کاهش درد
–    کاهش گرسنگی و تشنگی
–    افزایش میل جنسی
–    کاهش نیاز به خواب
–    احساس خستگی کمتر
–    افزایش تمرکز و اعتماد به نفس
–    افزایش بروز خشونت

عوارض مصرف شیشه در دراز مدت:

–    اختلالات خواب
–    درد معده
–    افزایش فشار خون طولانی مدت
–    وقفه در عادت ماهیانه زنان
–    بروز رفتارهای تهاجمی
–    کاهش شدید وزن
–    التهابات پوستی

در نگاهی جامع تر میتوان عوارض مصرف شیشه را به دو دسته عوارض جسمانی و روانی تقسیم بندی کرد.

عوارض جسمانی مصرف شیشه:

تاثیر شیشه در سیستم عصبی مرکزی : که با بروز  پاسخهای هیجانی شدید همراه می باشد که شامل گشاد شدن مردمکهای چشم ، سیخ شدن موهای بدن، انقباض عروق خونی زیر پوست و افزایش درجه حرارت بدن همراه است.
تاثیر شیشه بر سلامت دندان : مصرف شیشه سبب انقباض عروق خون رسان منطقه دهانی میشود که این امر باعث از بین رفتن عضلات فک و دهان و کاهش بزاق و خشکی دهان می گردد. از سوی دیگر به علت ایجاد محیط اسیدی سبب تخریب مینای دندان و ایجاد آبسه و حفره های دندانی می گردد.
تاثیر شیشه بر دستگاه تنفس و ریه ها : شیشه سبب کندی عبور هوا شده و باعث تجمع اکسیژن درون خون می گردد و این افزایش میزان اکسیژن سبب مقاومت بدن در مقابل اکسیژن شده و بدن از این شرایط گریزان است.
تاثیر شیشه بر کبد و کلیه: شیشه و سایر داروها در کبد تجزیه می شوند زمانی که این مواد با جریان خون وارد این بافت میشود صدمات جبران ناپذیری بر بافت کبد می گذارد از سوی دیگر شیشه باعث انقباض عروق کلیه شده و حجم خون ورودی به کلیه ها کمتر شده و در نتیجه تولید ادرار کمتر شده و سموم موجود در خون دوباره به چرخه گردش خون برمی گردد همچنین سببب عفونت مثانه شده که این مساله خود منجر به التهاب کلیه ها و در نهایت نارسایی کلیوی می گردد .
تاثیر شیشه بر سیستم گردش خون و قلب : سبب افزایش ضربان قلب ، بی نظمی ضربان قلب ،  انقباض سرخرگها و سیاهرگها و در نتیجه افزایش فشار خون میگردد .

اثرات روانی مصرف شیشه :

–    فقدان توانایی در تمرکز و سازمان دهی تفکر
–    بروز پارانویا ( احساس دائمی تحت نظر بودن ، سوء ظن به همه چیز و همه کس )
–    بی پروایی و روابط جنسی مفرط و خارج از چهارچوب و قانون
–    توهم شنیداری ، بینایی و حتی لمسی
–    افسردگی شدید همراه با افکار خود کشی
–    از دست دادن حافظه

درمان سوء مصرف شیشه و سایر داروهای محرک:

تنها شیوه ی استاندارد درمان که بر هر دو جنبه مشکلات جسمانی و روانی بیمار تاکید دارد روش درمان سرپایی به روش ماتریکس است که هم اکنون در اغلب کلینیکهای تخصصی درمان اعتیاد از جمله کلینیک ارمغان در حال اجرا می باشد .

قاچاقچیان مواد با این شعار که:
شیشه حاوی مورفین نیست پس اعتیاد آور نیست، مصرف آنرا تبلیغ می کنند و متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاه خواسته یا ناخواسته در دام این ماده محرک گرفتار می شوند.

نویسنده : دکتر سحر اسماعیلی کارشناس ارشد روان شناسی-دکتری مطالعات اعتیاد