تاثیر مواد مخدر تا چه مدت بر بدن قابل تشخیص است؟

یکی از متداول ترین سوالات بیماران اعتیاد  می باشد که این پرسش به دلایلی مانند زمان انجام تست اعتیاد برای ازدواج به ذهن این افراد می آید. که در طول مقاله به بررسی آن پرداخته ایم.

تاثیر مواد مخدرتا چند روز در بدن باقی می ماند؟

به طور کلی باقی ماندن مواد مخدر در بدن به چند عامل مهم زیر بستگی دارد:

  ۱. میزان مصرف

مسلما هر چه میزان دوز مصرفی ماده مخدر بیشتر باشد مدت زمان بیشتری در بدن باقی می ماند.

 ۲. مدت زمان مصرف

برای افرادی که به تازگی به مصرف مواد اعتیاد آور رو آورده اند مدت زمان ماندگاری ماده مخدر در بدنشان نسبت به افرادی که مدت زمان بیشتری مصرف کرده اند کمتر است.

 ۳. سن

هر چه سن فرد مصرف کننده مواد اعتیاد آور بیشتر باشد ماندگاری در بدنشان بیشتر است و ماندگاری مواد مخدر در بدن افراد جوان تر نسبت به افراد مسن کمتر است.

 ۴. وزن و سایز بدن

هر چه افراد وزن و سایز بدنشان بیشتر باشد به دلیل وجود توده های چربی و حل شدن مواد مخدر در آنها، ماندگاری مواد مخدر در بدنشان بیشتر است. بدین ترتیب برای افراد لاغر یا افرادی که وزن متعادل تری دارند ماندگاری مواد مخدر در بدنشان کمتر و برای افراد چاق دارای اضافه وزن بیشتر است.

 ۵.متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن

متابولیسم بدن هر فرد بسته به ژنتیکش متفاوت است. هر چه افراد متابولیسم بدنشان بیشتر باشد ماندگاری مواد مخدر در بدنشان کمتر است و برعکس هرچه سوخت و ساز بدن کمتر باشد ماندگاری مواد مخدر بیشتر است.

 ۶.مصرف داروهای دیگر در زمان مصرف

مصرف برخی داروها در حین استفاده از مواد مخدر ممکن است مدت زمان ماندگاری ماده مخدر را در بدن افزایش دهد.

 ۷.نوع تغذیه

به طور کلی تغذیه مناسب که حاوی میوه های سالم و تازه باشد و همچنین نوشیدن آب به میزان زیاد در کم شدن ماندگاری مواد مخدر در بدن موثر است.

 ۸.سلامت عمومی بدن

ممکن است برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای ، قلبی ، کلیوی و گوارشی هستند مدت زمان ماندگای مواد مخدر در بدنشان بیشتر باشد. پس هر چه افراد از نظر جسمی سالم تر باشند مدت زمان ماندگاری مواد مخدر در بدنشان نیز کمتر خواهد شد.

 ۹.فعالیت جسمی و ورزشی

فعالیت جسمی و ورزش کردن سبب افزایش متابولیسم بدن و کاهش ذخیره چربی اضافی میگردد که در این دو مورد به کاهش ماندگاری مواد مخدر در بدن منجر می شود.

 ۱۰. نوع مواد مصرفی

نوع موادی که فرد مصرف میکند نیز در ماندگاری آن در بدن بسیار موثر است. ممکن است برخی مواد اعتیاد آور نسبت به برخی دیگر از آنها ماندگاری بیشتری داشته باشد که در ادامه مفصلا به آنها اشاره میکنیم.

سوء مصرف مواد تا چند روز در خون قابل تشخیص است؟

پس از مصرف مواد مخدر ابتدا وارد خون میشود و سپس بسته به نوع مواد و میزان مصرف از ۶ ساعت تا ۳ روز در خون قابل تشخیص است و بعد از آن وارد سایر اعضای بدن میشود. به همین دلیل آزمایش خون اعتیاد معتبرتر است ولی به دلیل ماندگاری پایین آن و نیاز به تجهیزات، دستگاه های پیشرفته و کارشناسان خبره ، کمتر استفاده میشود. برخی افراد برای این بازه زمانی از اصطلاح “زمان ردیابی مواد مخدر در خون” استفاده میکنند.

آزمایش خون اعتیاد

تجزیه و تحلیل آزمایش خون اعتیاد نسبت به ادرار سخت تر ولی دقیق تر و معتبرتر است که از طریق آزمایش و اندازه گیری سطح سرمی ماده مصرفی در خون انجام میشود ولی همانطور که گفته شد به دلیل ماندگاری کمتر مواد مخدر در خون و هزینه ی بالای آن کمتر انجام می شود.

تست اعتیاد ادرار

آزمایش ادرار برای اعتیاد که به کیت تست اعتیاد، رپید تست (آزمایش سریع) و تست نواری نیز شناخته میشود یکی از راههای تشخیص آسان و سریع اعتیاد به مواد از طریق کیت های تست اعتیاد است که عملکردش بر پایه تشخیص مواد یا دارو در ادرار است.

بعد از خروج ماده مخدر از خون، مواد مصرف شده به مرور وارد ادرار میشود که ماندگاری مواد مخدر در ادرار بین ۲ تا ۶ روز بسته نوع مواد و میزان مصرف می باشد.

تست مو اعتیاد

تست مو اعتیاد یکی از روشهای نوین برای تشخیص اعیاد افراد به مواد اعتیاد آور است. آزمایش اعتیاد مو DNA Legal بر اساس جستجوی متابولیت ها (امضاهای شیمیایی) حاصل از مواد مخدر که در خون جذب می شود و در نتیجه مصرف دارو در موها قرار می گیرد ، کار می کند. آزمایش اعتیاد مو روشی دقیق است برای تعیین تاریخچه مصرف مواد در فرد. این آزمایش با نگاه به متابولیتهای دارویی که در خون جذب می شود و به موها رسوب می کند، کار می کند و مدت زمان تشخیص را بین ۳ تا ۶ ماه افزایش می دهد.

چند روز طول میکشد تریاک از بدن خارج شود؟

تریاک از مشتقات گیاه خشخاش است که یک ماده مخدر پرمصرف است. به طور معمول ۸ ساعت در خون و تا ۳ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

راه های منفی شدن تست اعتیاد تریاک:

یکی از سوالات برای افرادی که قصد آزمایشاتی همچون آزمایش ازدواج را دارند این است که چطور تست اعتیاد را منفی کنیم. بهترین راهکار ترک اعتیاد به روش اصولی است که به روش سم زدایی انجام میشود تا بدن کاملا از وجود مواد سمی ماده مخدر پاک شود. برخی افراد از اصطلاح اشتباه “شستشوی تریاک از بدن” برای سم زدایی استفاده میکنند.

دفع سریع مرفین از بدن:

مرفین از مشتقات تریاک است که به صورت تزریقی نیز استفاده میشود. منظور دقیق تر از دفع سریع مرفین از بدن همان سم زدایی سریع (URD) و سم زدایی فوق سریع (UROD) است که انجام آن بستگی به میزان مصرف روزانه، وضعیت سلامت جسمی و تایید پزشک دارد. قابل ذکر است ماندگاری و تشخیص آن در بدن مانند تریاک تا ۸ ساعت درخون، تا ۳ روز در ادرار و تا بیش از ۹۰ روز در تست مو است.

هر کدام از مواد مخدر چند روز در بدن باقی می مانند؟

۱. هروئین چند روز در بدن میماند؟

هروئین جزء دسته مشتقات افیونی (تریاک، مرفین، کدئین) است که به مراتب از همه آنها قوی تر و خطرناک تر است و به طور معمول تا ۱۲ ساعت در خون و تا ۴ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

۲. شیشه چند روز در بدن میماند؟

شیشه یا همان مت آمفتامین جز پر مصرف ترین و زیان بار ترین مواد اعتیاد آور محرک است که بیشتر از سایر محرک ها در بدن باقی می ماند. به طور معمول بسته به میزان مصرف از ۲۴ تا ۷۲ ساعت در خون و از ۳ تا ۶ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص است و در بدن می ماند. این بازه زمانی برای افرادی است که فقط یک بار اقدام به مصرف شیشه کرده اند و برای افرادی که به مدت طولانی و با دوز بالا مصرف کرده اند مدت زمان ماندگاری شیشه بیشتر است.

۳. متادون چند روز در بدن میماند؟

متادون جزء مواد اعتیاد آوری است که به شکل قرص یا شربت موجود است و از آن برای درمان و تسکین برخی دردها به تشخیص پزشک استفاده میشود که سوء مصرف آن باعث اعتیاد میشود. به طور معمول برای افرادی که متادون مصرف کرده اند ۲۴ تا ۳۶ ساعت در خون و ۳ تا ۴ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

۴. کوکائین چند روز در بدن میماند؟

کوکائین نیز جز محرک های قوی است که مدت ماندگاری آن بستگی به میزان مصرف ۱ تا ۲ روز در خون و ۳ تا ۴ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

۵. قرص ب۲ چند روز در بدن میماند؟

قرص ب۲ که برخی افراد به اشتباه برای ترک تریاک یا ترک هروئین از آن استفاده میکنند و بعد از مدتی به مصرف قرص ب۲ اعتیاد پیدا میکنند قرصی است که نیمه عمری بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بدن دارد تا تجزیه شود. این قرص تا دو روز در خون و تا ۶ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

۶. ماری جوانا چند روز در بدن میماند؟

 ماری جوانا که متاسفانه امروزه یکی از پرمصرف ترین مواد به ویژه در میان جوانان است مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به سایر مواد اعتیاد آور در بدن میماند. بطوریکه تا ۱۴ روز در خون و تا ۳۰ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو  قابل تشخیص و ماندگار است.

۷. ترامادول چند روز در بدن میماند؟

ترامادول نوعی قرص است که در بعضی موارد خاص پزشکان برای التیام دردهای شدید تجویز میکنند. ولی متاسفانه سوء مصرف آن در بعضی افراد منجر به اعتیاد به آن میشود که تا ۴۸ ساعت در خون و تا ۳ روز در ادرار و بیش از ۹۰ روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.