قرص بوپرنورفین در درمان و ترک اعتیاد: بیماری اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است. بنابراین با توجه به نوع ماده مصرفی ،سوابق مصرف ،عوارض و تخریب های ایجاد شده و…فرد بیمار نیاز به مصرف داروهای درمان کننده اعتیاد و داروهای روانپزشکی دارد. یکی از این داروها قرص بوپرنورفین می باشد. در درمان اعتیاد به مواد مخدر و شبه مخدر،این دارو جزو بهترین درمان ها و استاندارد طلایی درمان هرویین در امریکا است. پژوهشهای علمی حاکی از آن است که این دارو در درمان  اعتیاد داروهای مخدر و همچنین در درمان اعتیاد ترامادول کاربرد دارد و بسیار موثر است .

از اینرو مصرف کنندگان مواد فوق برای درمان، بایستی به کلینیک ها و مراکز تخصصی درمان اعتیاد مراجعه کنند و طبق ویزیت پزشک درمانگر اعتیاد و روانشناس، درمان دارویی و مشاوره های روانشناختی را آغاز کنند .

همانطور که ذکر شد مصرف این دارو برای درمان در افراد وابسته به انواع مخدر بسیار حائز اهمیت است. حتی افراد وابسته به ماده مخدر هرویین نیز تحت نظر پزشک با دوز درمانی مناسب می توانند درمان موثری را تجربه کنند.یکی از نشانه های بارز در بیماری اعتیاد بروز وسوسه و میل به مصرف می باشد. وسوسه یک فکر موذی و پیش رونده است که بایستی راههای کنترل و مقابله با آن را آموخت. البته در درمان مصرف کنندگان مخدر مصرف داروهای درمان اعتیاد، با دوز درمانی مناسب در کاهش و کنترل وسوسه بسیار تاثیرگذار است .داروی بوپره نورفین هم نقش مهمی در کنترل وسوسه دارد.

قرص بوپرنورفین در درمان و ترک اعتیاد

درمان با این دارو به 2 صورت امکان پذیر می باشد : (نوع درمان با توجه به وضعیت بیمار مشخص می شود) که هر دو روش جزو درمان های کارآمد و موثر می باشند.
1 – درمان به صورت سم زدایی سرپایی (این درمان در فاصله کمتر از 1 ماه به اتمام می رسد و البته در تمام این مدت بیمار باید روزانه یا یک روز در میان ویزیت شود).
2 – درمان نگهدارنده (به صورت دراز مدت حتی تا چند سال این درمان می تواند ادامه داشته باشد و عوارض خاصی هم گزارش نشده است).

روش ترک قرص بوپرنورفین

روش ترک قرص بوپرنورفین

شرایط مصرف دارو بوپرنورفین

در زمان مصرف مواد، این دارو را همزمان با مواد مخدر استفاده نکنید زیرا می تواند باعث ایجاد علائم ترک بسیار شدید و حتی مرگ فرد شود.در صورتی که درمان با بوپره نورفین را می خواهید انتخاب کنید ضرورت دارد که تحت نظر پزشک درمانگر اعتیاد، درمان را شروع کنید. چرا که پزشک باید با توجه به شرح حال و شرایط بیمار تشخیص دهد که آیا این دارو برای درمان مناسب است و یا سایر داروها؟ و این که چه دوز درمانی برای فرد باید تجویز شود؟ همچنین نحوه انتقال فرد مصرف کننده از ماده مخدر به بوپره نورفین کاری بسیار تخصصی است که از عهده افراد غیرمتخصص خارج است و بارها دیده شده است که درمان خودسرانه، فرد را دچار مشکلات فراوانی نموده است .

مراحل درمان با قرص بوپره نورفین

  • مرحله قطع مصرف
  • مرحله القاء( در این مرحله دوز مناسبی که پزشک در نظر دارد به بیمار به صورت زیرزبانی داده می شود و بیمار در کلینیک بعد از مصرف دارو مورد ارزیابی قرار می گیرد تا بعد از گذراندن این مرحله ،مرحله تنظیم دوز انجام شود).
  • مرحله تنظیم دوز
  • مرحله نگهداری

تمامی مراحل به خصوص مرحله القاء باید تحت نظر پزشک صورت گیرد تا خطرات و عوارض مصرف خودسرانه دارو وجود نداشته باشد .

نحوه استفاده و نگهداری قرص بوپرنورفین

  • قرص زیر زبانی بوپرنورفین را زیر زبانتان قرار دهید و اجازه دهید کاملا حل شود. با توجه به اینکه خون‌رسانی در زیر زبان بالاست و سد کمتری برای جلوگیری از جذب دارو داشته و مخاط فراوانی دارد، دارو خیلی سریع بر بیمار اثر می‌گذارد. این دارو باید به طور طبیعی و کامل در دهان حل شود و بلعیده نشود. بیماری که دهانش خشک است، قبل از مصرف قرص، کمی آب بنوشد و یا دهان خود را خیس کند و قبل از حل شدن قرص، زبان خود را حرکت ندهد. بنابراین قرص‌های زیرزبانی حتما باید در زیر زبان گذاشته شوند تا اثر دارویی بر بیمار سریع و مطلوب باشد.
  • دارو را در دمای اتاق، دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.
  • تنها به اندازه مصرف چند روز، دارو را در مکانی قابل دسترسی قرار دهید و مقدار عمده دارو را در مکانی دور از دسترس سایرین قرار دهید. مراقب باشید که داروهایتان در دسترس و مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
  • چرا که مصرف این دارو برای افراد عادی ( افرادی که تحت درمان نیستند) عوارض جدی و خطرناکی خواهد داشت .
  • مصرف دارو را به صورت ناگهانی متوقف نکنید.توجه داشته باشید که بعد از سپری شدن مراحل درمان بر طبق دستور پزشک درمانگرتان کاهش تدریجی دارو را رعایت کنید.

فراموش کردن دوز مصرفی بوپرنورفین

به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی دارو هستید، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و طبق برنامه مصرفتان، نوبت بعدی را استفاده کنید. برای جبران دوز فراموش شده، مقدار بیشتری از دارو را استفاده نکنید.

تداخلات دارویی بوپرنورفین

در صورت مصرف هر نوع دارویی ، قبل از مصرف بوپرنورفین پزشک معالجتان را آگاه سازید. از جمله داروهای زیر:

  • مسکن ها مانند: دیازپام، آلپرازولام، لورازپام
  • داروهای ضد صرع مانند: کاربامازپیندر صورت مصرف این داروها، باید تحت نظر پزشکتان دوز خاصی از دارو را مصرف کنید و در طی درمان، آزمایشات پزشکی مکمل را انجام دهید. داروهای دیگری که در فهرست ذکر نشده اند نیز ممکن است باعث ایجاد تداخلات دارویی شوند.

موارد احتیاط مصرف داروی بوپرنورفین

  • از مصرف همزمان این دارو با داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند، اجتناب کنید. (داروهایی مثل: داروهای ضددرد، شل کننده های عضلات، ضدتشنج و…) مصرف همزمان این داروها باعث کاهش عملکرد سیستم اعصاب مرکزی و سیستم تنفسی می شود که این وضعیت می تواند خطرناک باشد.بنابراین مصرف داروهای دیگر در کنار این دارو طبق تجویز متخصص باید صورت گیرد .
  • از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف همزمان این دارو همراه با الکل می تواند کشنده باشد.

دکتر فرزام اسدی راد-درمانگر اعتیاد

دکتر سحر اسماعیلی روانشناس و دکتری مطالعات اعتیاد