درمان اعتیاد شیشه حشیش کوک با روش ماتریکس: درمان ماتریکس یک درمان ساختار یافته و برا ی مراجعینی است که وابسته به مصرف انواع مواد محرک هستند( مانند مصرف کنندگان شیشه، گل ، حشیش،کوکایین و سایر مواد محرک ). از آن جایی که در این بیماران ،درمان دارویی به عنوان جایگزین ( مانند درمان دارویی در مصرف کنندگان مواد مورفینی ) وجود ندارد و با توجه به مناطق تخریب شده در مغز در افراد وابسته به مواد محرک ،درمان ماتریکس به عنوان یک روان درمانی موفق و موثر در کل دنیا در این گروه از مصرف کنندگان مطرح شده است .

قابل ذکر است که  این پکیج جامع ،یک درمان حرفه ای برای بیماران سرپایی و خانواده آنهاست. مدل درمانی شامل رویکرد رفتاری – شناختی ، رویکرد خانواده درمانی و گروه درمانی  است . از این رو روش درمانی ماتریکس می تواند برای ترک اعتیاد شیشه و ترک اعتیاد حشیش و سایر مواد محرک بسیار مفید باشد.

ترک مواد محرک با روش ماتریکس

ترک مواد محرک با روش ماتریکس

درمان اعتیاد شیشه حشیش کوک با روش ماتریکس

ساختار کلی درمان ماتریکس به شرح زیر می باشد :

جلسات مشاوره فردی

در این میان ارتباط بین مشاور و مراجع بعنوان پله اول درمان قابل توجه است و هر مراجعی نیاز به یک مشاور و درمانگر دارد . ارتباط بین مراجع و مشاور قسمت مهم و اساسی پیشبرد درمان است .

جلسات گروهی

هدف از این جلسات نگهداری و ماندگاری بیمار در درمان است .همچنین در این جلسات افراد شرکت کننده به ارائه نظرات و بحث و گفتگو می پردازند که این امر در بازسازی حافظه و کاهش مشکلات شناختی –رفتاری بیمار بسیار موثر است و بیمار با ایفای نقش در این جلسات از لحاظ روانی تقویت می شود و اعتماد به نفس از دست رفته را به دست می آورد.

جلسات آموزش خانواده

بهتر است این جلسات هر هفته در 3 ماه اول درمان تشکیل شود. هدف از این جلسات این است که مراجع و خانواده آنها به راحتی احساسات و مشکلاتشان را بیان کنند و درمان تسهیل یابد . تجربیات درمان ماتریکس نشان داده که اگر بیماران در ارتباط با افرادی باشند که نقش مهمی در زندگی آنها دارند این امر میتواند به تسهیل درمان و موفقیت بیشتر منجر شود .

کتابچه تمرین

 این کتابچه بعنوان ابزاری برای اجرای پله پله درمان روانشناختی برای مراجعین وابسته به مصرف مواد محرک و به طور عمده آمفتامین و متامفتامین(شیشه) است که شامل 24 جلسه درمان روانشناختی برای یک دوره درمانی حدود 4 الی 6 ماه می باشد .

ماتریکس درمانی چیست

ماتریکس درمانی چیست

بعلت اینکه بیماران مصرف کننده مواد محرک دچار آسیبهای شناختی و مشکلات در حافظه میشوند تمرینات این کتابچه همراه با اشکال مربوطه و تاثیرگذار در راستای بازیابی تصاویر ، در درمان بسیارموثرمی باشد.

گرفتن تست ادرار  ( urine test  )

تستها بعنوان یک ابزار سنجش در جهت کمک به مراجعین برای دور ماندن از مواد و تداوم بهبودی است و به عنوان ابزار کنترل و مجازات نمیباشد .

تستها میتواند انتخابی برای یک ماده باشد و  یا برای چند ماده . در زمان معرفی درمان به بیمار باید ذکر شود که بطور متناوب تستها انجام خواهد شد . نتیجه مثبت تست نشانده مصرف مواد توسط بیمار و لغزش ( مصرف ماده )می باشد . درصورت مثبت بودن نمونه تست بیمار،درمانگر و بیمار به بررسی دلایل لغزش می پردازند و هدف آن است که در طول جلسات بیمار دچار لغزش و عود (مصرف مجدد) نشود و به پاکی کامل برسد.

کلینیک ارمغان کرج به عنوان اولین کلینیک ترک اعتیاد در کرج با سال ها تجربه در زمینه ترک اعتیاد و درمان اعتیاد در استان البرز فعالیت دارد. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ترک اعتیاد در کلینیک، روش ترک اعتیاد و …و همچنین اطلاع از سایر خدمات کلینیک از طریق مشاوره تلفنی و سایر راه های ارتباطی با ما تماس برقرار کرده و با پزشک متخصص ترک اعتیاد مسائل خود را مطرح کنید.

سحر اسماعیلی:روان شناس و دکتری مطالعات اعتیاد