چه روش هایی برای درمان اعتیاد من وجود دارد؟

برای بسیاری از افراد، اولین قدم به سوی بهبودی، تصدیق مبارزه شخصی خود با وابستگی به مواد است. گام بعدی یافتن یک برنامه درمانی است که می تواند به بازیابی سلامت، رفاه و شادی کلی آنها کمک کند. گزینه های درمانی بی شماری وجود دارد که فرد می تواند از بین آنها انتخاب کند. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به انواع شدید اعتیاد، قبل از انتقال به دوره بازپروری، وارد یک برنامه سم زدایی می شوند. برخی دیگر ممکن است انتخاب کنند که بهبودی را در یک مرکز بستری یا سرپایی آغاز کنند. پس از درمان، توصیه می شود با شرکت در گروه های حمایتی و جلسات درمانی، به تقویت درس های آموخته شده در توانبخشی ادامه دهید.

به یاد داشته باشید: چیزی به نام رویکرد “یک اندازه مناسب برای همه” برای بهبودی اعتیاد وجود ندارد. هر کدام از مسیرهای درمانی را که انتخاب می کنید، مطمئن باشید که همه چیزهایی که برای کمک به شما برای رسیدن به یک بهبودی موفق نیاز دارید را دارد.

بهبودی از اعتیاد آسان نیست. برای دستیابی به پاکی طولانی مدت و حفظ آن به مقدار قابل توجهی اراده و انضباط شخصی نیاز است. با این حال، شما هرگز در این سفر تنها نیستید. در طول دوره توانبخشی، روابط قوی با دیگران در دوران بهبودی ایجاد خواهید کرد که می توانند با آنچه در حال گذراندن آن هستید ارتباط برقرار کنند. خانواده، دوستان و سایر عزیزان شما نیز در این مدت بهترین علایق شما را در دل دارند. بهبودی شما از اعتیاد بستگی به میزان سرمایه گذاری شما در این فرآیند دارد. در ادامه با روش های مختلف درمان اعتیاد آشنا خواهیم شد:

انواع درمان

برنامه های درمانی برای هر فرد متفاوت است و می تواند بر اساس نیازها و موقعیت های منحصر به فرد تنظیم شود. موثرترین انواع برنامه های درمانی تضمین می کند که افراد در حال بهبودی در هر مرحله به طور فعال درگیر هستند.

توانبخشی بستری

توانبخشی های بستری برنامه های درمانی ساختاری را ارائه می دهند که برای رسیدگی به تمام جنبه های اعتیاد یک فرد طراحی شده اند. در طول دوره توانبخشی بستری، بیماران در یک مرکز بدون مواد اقامت می‌کنند و مراقبت‌های پزشکی و حمایت درمانی شبانه‌روزی دریافت می‌کنند. توانبخشی های بستری برای افرادی که با اعتیاد مزمن مبارزه می کنند و همچنین افرادی که از یک اختلال روانی یا رفتاری همزمان رنج می برند گزینه بسیار خوبی است.

توانبخشی سرپایی

بازپروری سرپایی شکل دیگری از مراقبت اعتیاد است. این برنامه‌ها بسیاری از انواع درمان‌ها و درمان‌های مؤثر را به عنوان توانبخشی‌های بستری ارائه می‌دهند. با این حال، توانبخشی های سرپایی به بیماران این امکان را می دهد که در طول روند بهبودی در خانه زندگی کنند. بیماران می توانند همزمان با شرکت در جلسات درمانی برنامه ریزی شده در طول هفته به کار و مراقبت از خانواده خود ادامه دهند. مهم است که به خاطر داشته باشید که توانبخشی های سرپایی بیماران را از دنیای واقعی جدا نمی کند. بنابراین، بیماران در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با محرک هایی هستند که پاکی آنها را به چالش می کشد. به همین دلیل، توانبخشی‌های سرپایی برای افرادی با اعتیاد خفیف و رویکرد متعهد و منظم برای بهبودی مناسب است.

سم زدایی

سم زدایی به افراد کمک می کند تا با خیال راحت از مواد مخدر یا الکل کناره گیری کنند تا زمانی که این مواد دیگر در سیستم آنها وجود نداشته باشد. این اغلب اولین قدم در درمان افرادی است که از انواع متوسط ​​تا شدید اعتیاد بهبود می یابند. در برخی موارد، سم زدایی از داروهای خاص نیاز به درمان با کمک دارو دارد تا به کاهش شدت علائم ترک کمک کند. داروهای تجویز شده در حین سم زدایی اغلب تا زمانی که بیمار دیگر از نظر فیزیکی به مواد اعتیادآور وابسته نباشد کاهش می یابد.

داروهای درمان اعتیاد

در طول سم زدایی و در طول درمان، ممکن است برای بیماران داروهایی برای کمک به روند بهبودی تجویز شود. این داروها برای اهداف مختلفی از جمله مدیریت علائم ترک، کاهش هوس یا درمان اختلالات همزمان استفاده می شوند. داروهای درمان اعتیاد زمانی موثرترین نتایج را دارند که همراه با یک برنامه درمانی جامع مصرف شوند.