ایران جزء کشورهایی قلمداد میشود که در آن مصرف مشروبات الکلی ممنوع است. این محدودیت ها به همراه بالا بودن قیمت مشروبات الکلی خارجی و همچنین مشکل دستیابی به آنها، موجب شده است که افرادی در سطح کشور و حتی منطقه با اضافه کردن الکل طبی به ماء الشعیر های رایج و حتی رقیق کردن الکل طبی با آب یا آب میوه ها ،که متاسفانه بعضاً قرص های روان گردان نیز به آن اضافه می کنند نسبت به تهیه و ساخت و توزیع مشروبات دست ‌ساز اقدام نمایند. این مشروبات دست ساز با قیمت ارزانتر بین جوانان توزیع میشود تا جایی که بارها و بارها شاهد قربانی شدن تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به خاطر استفاده از همین مشروبات دست ساز بوده ایم.

ضررها و وابستگی روانی ناشی از مصرف این نوع مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز که بصورت غیر بهداشتی و با میزان الکل غیر استاندارد تهیه میشوند بسی بیشتر از ماهیت مشروبات الکلی متداول در دنیاست. گزارشاتی از مسمومیت، مشکلات حاد و مزمن کلیوی و حتی نابینایی جوانان بعلت مصرف این نوع مسکرات در پارتی های دسته جمعی گواه این مدعاست. متاسفانه بنا به دلایلی، اطلاع رسانی در مورد نحوه مصرف این مشروبات الکلی بسیار ضعیف است و فقط اطلاع رسانی به مصرف نکردن، حرام بودن و ضررهای آن خلاصه میشود.  باید بپذیریم که جلوگیری از مصرف و توزیع مشروبات الکلی غیر ممکن است و منطقی است که در مورد انواع مشروبات الکلی و میزان الکل آنها، نحوه مصرف، عوارض زیاد مصرف کردن آنها باید اطلاع رسانی کرد. چه بسا  استفاده از آن همراه با نوشیدنی های دیگر یا هر چیز خوراکی دیگر میتواند عوارض مختلف دیگری هم داشته باشد.جوانان هر مشروبی که به دستشان بیاید را استفاده می‌کنند بدون اینکه از ماهیت و عواقب آن اطلاعی داشته باشند. به این هم توجه نمی‌کنند که اگر مثلا این را با آن بخورند، برایشان خوب است، خوب نیست، ضرر دارد یا ندارد. بعضی ها سنکوب را بخاطر استفاده توأم مواد مخدر و مشروبات الکلی می دانند در صورتیکه سنکوب بخاطر افت آنی فشار خون رخ می دهد که ورود بیش از حد مجاز اتانل به خون به تنهایی نیز می تواند عامل آن باشد. هر چند که سنکوب در مصرف کم الکل به همراه مواد مخدر به خاطر افت فشار خون نیز رخ می دهد .

آیا الکل انسان را اجتماعی می کند؟

هر کس در مواقعی احساس خجالت دارد . این امر به ویژه در میهمانی هایی که اشخاص همه را لزوما نمی شناسند بیشتر است . در این شرایط بعضی ها احساس می کنند با خوردن الکل راحت تر می شوند ، اما این راه حل مشکل نیست ، بعد از مصرف چند بار الکل فرد دچار اعتیاد       می شود و دیگر بدون مصرف الکل نمی تواند در چنین مجالسی شرکت کند .از مضرات الکل می توان به سرطان ریه ، سرطان معده ، پوکی استخوان ، سکته مغزی ، تشنج ، سرطان حنجره ، بیماریهای کلیه ، ناتوانی جنسی و دهها بیماری دیگر نام برد.

آیا الکل مشکلات را بر طرف می سازد؟
الکل احساسات را تندتر می کند و اشکال این جاست که معلوم نیست کدام یک از احساسات ما آزاد می شوند . هر کس نسبت به مصرف الکل به شکلی واکنشی نشان میدهد  نوشیدن الکل باعث شدت مشکلات می شود.

اطلاعات مورد نیاز برای بیمار و خانواده ها:

۱)وابستگی به الكل یك بیماری جدی است. قطع یا كاهش مصرف الكل فواید روانی وجسمانی را به همراه دارد.
۲) نوشیدن الكل در طی حاملگی می‌تواند به كودك صدمه بزند.
۳) ‌حتی اگر علایم وابستگی به مصرف الکل وجودنداشته باشد نیز ، ‌كاهش یا قطع مصرف آن مطلوب است .
۴) برای بیمارانی كه دچار وابستگی به الكل هستند، هدف فقط ترك الكل است .
۵) عود مصرف، امری شایع است. کاهش یاقطع مصرف اغلب نیازمند اقدامات مکرراست. نتیجه اقدام، بستگی به انگیزه واعتماد به نفس بیمار دارد
ترک اعتیاد و رفع وابستگی به مشروبات الکلی و الکل

عوارض مصرف الکل:

شامل عوارض جسمانی ، روانشناختی و اجتماعی می باشد .

عوارض جسمانی مهم:

سردرد ، تهوع ، اسهال و استفراغ ، تعریق زیاد
لرزش
بروز مشکلات پوستی و آسیب به مخاط بینی
کاهش توانایی جنسی و ایجاد سقط جنین در خانمهای باردار
کم خونی ، زخم معده ، فشار خون بالا ،
آسیب کبدی ( کبد چرب و سیروز کبدی)،
آسیبهای قلبی – عروقی ، مغزی
افزایش ریسک ابتلا به سرطانهای مری ، گلو ، حنجره،دهان و سینه .
اختلال در سیستم عصبی ( شایع ترین عارضه آسیب قرنیه و اعصاب چشم )
تشنج و …

عوارض روانشناختی مهم :

تحریک پذیری بالا ، حالات بی قراری و عصبانیت
اضطراب
بی خوابی و بی اشتهایی

عوارض اجتماعی :

بروز مشکلات خانوادگی ، شغلی و مالی و…

الکل به عنوان یک ماده اعتیاد آور قدرت  ایجاد وابستگی جسمانی و روانی را دارد .

نویسنده : دکتر سحر اسماعیلی کارشناس ارشد روان شناسی-دکتری مطالعات اعتیاد