افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD)، اغلب با مصرف مواد اعتیاد آور دست و پنجه نرم می کنند، زیرا علائم اختلال شخصیت مرزی (BPD) ممکن است کمی  طاقت فرسا باشد. آنها ممکن است برای کاهش علاٸم این نوع اختلال خود، به مصرف مواد مخدر یا الکل روی آورند. تکانشگری اختلال شخصیت مرزی (BPD) همچنین ممکن است منجر به مصرف مواد مخدر شود.

آیا کوکائین باعث اختلال شخصیت مرزی می شود؟

علت اختلال شخصیت مرزی (BPD) ناشناخته است. عوامل ژنتیکی، اجتماعی و خانوادگی می توانند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند. تصور نمی شود که کوکائین باعث ایجاد اختلال شخصیت مرزی (BPD) شود، اما مصرف مواد مخدر و محرک در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) بسیار رایج است. به همین دلیل است که برخی ممکن است فکر کنند که همین باعث ایجاد اختلال می شود.حتما مطالعه کنید

همچنین بین 18 تا 34 درصد از افرادی که تحت درمان اعتیاد به کوکائین هستند، همزمان با اختلال شخصیت مرزی (BPD) دست و پنجه نرم می کنند. افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) هستند تصور می کنند که با مصرف مواد مخدر احساس بهتری خواهند داشت.

آیا مصرف کوکائین بر علائم اختلال شخصیت مرزی تاثیر می گذارد؟

برای برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD)، داروهای محرک ممکن است به آنها در پنهان کردن احساس شرم یا درماندگی کمک کند، زیرا باعث سرخوشی می شود. با این وجود، کوکائین هم می تواند موجب افزایش اضطراب شود که ممکن است باعث ایجاد وحشت یا ترس در فرد شود. خشم، رفتار خصمانه و پرخاشگرانه نیز در نتیجه مصرف کوکائین رخ خواهد داد. کوکائین ممکن است علائم اختلال شخصیت مرزی (BPD) را تحت تاثیر قرار داده و بیشتر اوقات باعث بدتر شدن شرایط شود.

به دلیل این که این محرک غیرقانونی است و هیچ گونه قانونی در مصرف آن تنظیم نشده است، مواد ناشناخته موجود در این دارو ممکن است اثرات منفی ایجاد کنند. بهتر است از مصرف خودسرانه چنین داروهای مخدر خودداری کنید و درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) را در محیط پزشکی انجام دهید.

ترک کوکائین و درمان اختلال شخصیت مرزی

درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD)، حتی بدون اعتیاد دشوار است، در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) میزان بالایی از ترک روند درمان وجود دارد. آنها ممکن است تکانشی تر باشند، که روند درمان و بهبودی را پیچیده تر خواهد کرد.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) برای درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) موثر واقع خواهد شد. در این نوع روش درمان، از درمان شناختی رفتاری (CBT) به همراه هوشیاری برای کمک به کنترل تکانه ها، بهبود تحمل فشار روانی و تنظیم احساسات استفاده می کند.

یک نسخه از رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، اختلالات شخصیت مرزی و مصرف همزمان مواد (DBT-SUD) را درمان می کند. این گروه درمانی به افراد کمک می کند تا مهارت هایی را برای جلوگیری از مصرف بیشتر کوکائین بیاموزند. تحقیقات نشان داده است که رفتار درمانی دیالکتیکی، منجر به بهبود نتایج هر دو اختلال شده است.

مصرف کوکائین و اختلال شخصیت مرزی

آشنایی بیشتر در مورد اختلال شخصیت مرزی (BPD)

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) ممکن است تغییرات خلقی، تغییر رفتار و کج خلقی و بیقراری را تجربه کنند، که ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) ممکن است خشم، افسردگی و اضطراب شدیدی را تجربه کنند. این مشکلات خلقی ممکن است ساعتها یا روزها ادامه داشته باشد. نظرات آنها در مورد افراد یا موقعیت ها ممکن است به سرعت تغییر کند.

تقریباً 6٪ از افراد در دوره ای از زندگی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) هستند. این میزان به طور مساوی بر مردان و زنان تاثیر می گذارد. تقریباً 73٪ از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) در برخی موارد دچار اختلال در مصرف مواد خواهند شد.