علائم مصرف کوکائین و اسکیزوفرنی

علاٸم سوء مصرف کوکائین و ابتلا به اسکیزوفرنی شباهت های زیادی دارند که در ادامه به معرفی برخی از این علائم خواهیم پرداخت:

رفتار حرکتی غیرعادی

مجموعه حرکاتی هستند که به صورت اتفاقی و غیر عمد صورت می پذیرد و غالباً غیرقابل پیش بینی اند. حرکت غیر عادی، عملکرد فرد را دچار اختلال خواهد کرد. همچنین فرد مبتلا به اسکیزوفرنی در انجام فعالیت های عادی دچار مشکل خواهد شد و برای گذراندن زندگی روزمره دوران سختی را پشت سر خواهد گذاشت.

هذیان

هذیان، یک باور و عقیده ثابت است که قابل تغییر نمی باشد، حتی اگر شواهدی مبنی بر نادرست بودن این باور وجود داشته باشد برای مثال ممکن است فردی معتقد باشد که می تواند با نوک انگشتان خود شلیک کند یا اینکه برنامه های تلویزیونی مستقیماً با آنها صحبت می کنند.

افکار آشفته

شخصی که افکار آشفته را تجربه می کند ممکن است در صورت نیافتن ارتباط بین موضوعات، از یک موضوع به موضوع دیگر برود. گفتار آنها ممکن است آنچنان نامنظم باشد که سایر افراد قادر به درک سخنان آنها نباشد.

توهم

توهم از علائم آگاهی و درک است که فرد می تواند ببیند یا بشنود، اما دیگران نمی توانند آن را ببینند یا بشنوند. توهم، هم به صورت دیداری و هم به صورت شنیداری رخ می دهد. علائم منفی علائمی هستند که باید وجود داشته باشند اما وجود ندارد.

علائم منفی شامل فقدان و یا کمبود احساسات و فقدان خلاقیت و ابتکار عمل برای انجام وظیفه است.(بی ارادگی و بی انگیزگی) علائم شناختی شامل اختلال در حافظه و عدم توانایی در تمرکز است.

ترک کوکائین و درمان اسکیزوفرنی

مصرف همزمان کوکائین و ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی، یک نوع اختلال همزمان به شمار می روند. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی احتمالاً دچار اختلال سوء مصرف مواد اعتیادآور نیز هستند. مصرف کوکائین، علائم اسکیزوفرنی را تشدید خواهد کرد و به دنبال آن، درمان آن نیز دشوارتر خواهد شد. درمان اسکیزوفرنی و ترک کوکائین باید تحت نظر روانپزشک و تیم روانشناسی انجام بگیرد تا بیماران علاوه بر درمان اعتیاد خود به بهبود اختلال روانی خود بپردازند تا بعد از ترخیص از سلامت کامل جسمانی و روانی برخوردار شوند.