توصیه های روانشناسی به خانواده ها در درمان فرد مبتلا به اعتیاد – در راستای پاک ماندن افراد، در روند درمان، در تعطیلات نوروزی خواهشمند است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :

  1. در مورد برگزاری سفر و برنامه های تعطیلات ،با بیمارتان مشورت کنید و برای تدوین برنامه های تفریحی حتما نظرات وی را جویا شوید.
  2. بیمار شما احتمالا به ساعات خواب بیشتری در طول شبانه روز احتیاج خواهد داشت ،لطفا این مورد را مد نظر داشته باشید .
  3. سعی کنید مسئولیت های محدودی ( اعم از خرید روزمره و…) را در ایام دید و بازدید بر عهده بیمار خود بگذارید.
  4. زمان دید و بازدید در حضور جمع ، ارزشهای شخصیتی و اجتماعی بیمار را حفظ کنید و از تحقیر فرد بیمار به شدت خودداری کنید.
  5. با توجه به این که بیمار در حال درمان می باشد و ممکن است در تصمیم گیریهای شخصی خود ( اعم از انتخاب دوستان ،رفت و آمد با افراد پاک ، قدرت نه گفتن و…) قاطعیت کافی را نداشته باشد، لذا با کنترل غیر مستقیم ، وی را در انتخابهای شایسته و درست یاری کنید و در صورت نیاز ، بر روی مصرف داروهای فرد بیمار نظارت داشته باشید.
  6. این نکته را در نظر داشته باشید : شرایط دید و بازدید و مهمانی ها ممکن است یادآور دوران مصرف و مواد مصرفی بیمار باشد ،بیمار خود را از این محیط ها و افراد مصرف کننده کاملا دور نگهدارید .
  7. در طول تعطیلات بیمار خود را طرد نکنید و او را به حال خود وا مگذارید و حتما او را در جمع خود با گرمی پذیرا باشید و بیماری او را بپذیرید.
  8. وعده های غذایی را دور هم میل کنید، نقش تغذیه در درمان اعتیاد بسیار مهم می باشد (در جهت برقرای تعاملات موثر با خانواده وایجاد ارتباطات عاطفی سازنده).
  9. برنامه های تلویزیونی را با هم تماشا کنید (در جهت برقرای تعاملات موثر با خانواده وایجاد ارتباطات عاطفی سازنده).
  10. مشاجره و سرزنش، احتمالِ لغزش و عود را در فرد بیمار افزایش می دهد. لذا خواهشمندیم از بروز این مسائل پرهیز کنید .
  11. از تکرار و مرور مشکلات گذشته جدا خودداری کنید و مشتاقانه منتظر آینده شوید .
  12. در صورت بروز مشکلات ، از ادامه دادن آن خودداری کنید .
  13. بیماران ما هنوز در مرحله درک کامل و منطقی مسائل نیستند و بروز هر گونه مشاجره می تواند عواقبی چون ترک منزل و به دنبال آن لغزش و عود را به همراه داشته باشد .
  14. به خاطر داشته باشید که شادی ِایام تعطیل ، غمگینی یا تنهایی را از بین نمی برد . این گونه احساسات جای خود را دارند ولو این که بیمار آن ها را به زبان نیاورد.بنابراین در زمان بروز این گونه احساسات سعی کنید بیمارتان را درک کنید و رفتارهای حمایتی خود را از او دریغ نکنید .
  15. تا می توانید برنامه های مفرح و شاد برای خود و بیمارتان ترتیب دهید و در صورت بروزِ اختلاف نظر و سلیقه، سعی بر پیدا کردن راه حل بوده و با ایجاد مشاجره اصل و هدف برنامه را به مخاطره نیندازید . هدف اول : کمک به بیمار و رسیدگی به نیاز او است و هدف دوم : ایجاد شادی در میان تمامی اعضاء خانواده است.

درباره توصیه های روانشناسی به خانواده ها در درمان فرد مبتلا به اعتیاد بدانیم که:

  • زندگی ، سخت ساده است و ما به سادگی ، سخت زندگی می کنیم .
  • تقدیر، تقویم انسان های عادی است و تغییر ، تدبیر انسان های عالی.
  • جاده زندگی نباید صاف و مستقیم باشد و گرنه خوابمان می گیرد.دست اندازها هستند، تا ما قدر جاده صاف را بیشتر بدانیم .
  • خنده ، فکر را قوی و بدن را توانا می سازد، پس تا می توانید در این ایام بخندید.

چیزی که در مورد درمان اعتیاد و روند آن باید فریاد بزنیم این است که :

خانواده محترم، بیماری که قطع مصرف کرده است آسمان دلش آبی نشده است و گل و بلبل برایش چهچهه نمی زنند . چنین شخصی چشمش به تمام تخریب هایی که به علت اعتیاد ایجاد شده است باز شده و تمام مسئولیت هایی که تا کنون از سمت وی نادیده گرفته شده است مانند سیلی خروشان به سمتش در حرکت هستند. افسردگی و بسیاری از اختلالات پیدا و پنهان روانپزشکی یا روانشناختی و حتی اختلالات جسمی ، بسیاری از تواناییها و مهارت ها را از بیمار گرفته است . از این رو شرایط بیمار را درک کرده و نهایت تلاش خود را در همگام بودن با بیمار در جهت از بین بردن مشکلاتش و بازگرداندن وی به یک زندگی طبیعی داشته باشید .

عنوان مقاله: توصیه های روانشناسی به خانواده ها در درمان فرد مبتلا به اعتیاد

نویسنده : سحر اسماعیلی ( کارشناس ارشد روان شناسی – دکتری مطالعات اعتیاد)