آشنایی با روش سم زدایی سریع در درمان اعتیاد : روش سم زدایی فوق سریع (UROD) یکی از روش های  سم زدایی در درمان اعتیاد است که به خاطر مدت کوتاه ۴ تا ۶ ساعته آن بعضی از افراد تمایل به انجام آن دارند. هنگامی که فرد مصرف مواد مخدر را کنار میگذارد، یک سری علائم قطع مصرف یا ترک را تجربه خواهد کرد. این علائم شامل بی خوابی، بی قراری، درد عضلانی، آبریزش بینی و از همه بدتر احساس ولع نسبت به مواد مخدر و… است. مصرف مواد مخدر باعث افزایش گیرنده های طبیعی آنها در مغز می شود، بنابراین پس از قطع مصرف، در ساعت های بحرانی (۸ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین مصرف) مغز منتظر موادی است تا گیرنده ها را تحریک و حالت نشاط و سرخوشی ایجاد کنند، در غیر این صورت علائم جسمی ترک به وجود می آید.

استفاده از این روش سبب می شود که فرد متوجه نشود که چه فشار شدیدی بر بدنش وارد می شود .اما باید اشاره داشت که هزینه این درمان بالاست و به غیر از بحث هزینه  آنچه مورد اهمیت است، احتمال زیاد عود مجدد بیماری در معتادانی است که از این روش استفاده کرده اند.

روش سم زدایی سریع در درمان اعتیاد

از آنجا که در روش سم زدایی سریع در درمان اعتیاد شیوه ترک زیر بیهوشی انجام می گیرد عوارضی از قبیل کنترل ناپذیری روند بیهوشی، حساسیت به ماده بیهوشی و واکنش های ناخواسته و پیش بینی نشده می تواند بروز کند و یکی از مهم ترین علتی که باعث می شود تا این شیوه منسوخ و غیر قانونی شود میزان بالای مرگ و میر در حین بیهوشی به علت فشار زیاد به قلب می باشد .شاید بتوان گفت این موارد بیشترین احتمال مرگ ناشی از روش های گوناگون سم زدایی، در روش UROD هستند.

در رابطه با عوارض طولانی مدت این شیوه به احتمالِ شکست زیاد و عود مصرف مواد مخدر می توان اشاره داشت  .مدیرکل دفتر ترک اعتیاد سازمان بهزیستی در خصوص جلوگیری از به کار بردن روش فوق سریع در مراکز ترک و درمان اعتیاد اظهار می کند: براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر، هیچ یک از مراکز ترک اعتیاد حق به کارگیری روش فوق سریع را ندارند و استفاده از این روش در مراکز پژوهشی وزارت بهداشت نیز خلاف مصوبات  و اخلاق پزشکی شناخته شده و از نظر علمی هم مورد تایید نمیباشد. وی در زمینه قابل اطمینان بودن این روش می گوید، تحقیقات نشان داده است که UROD  نتایج ناموفقی در درمان داشته است . به طوری که حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد معتادان ترک کرده با این روش بار دیگر مواد مخدر مصرف کرده اند.

آشنایی با  علائم بعد از مرحله سم زدایی سریع

پس از سم زدایی UROD  برخلاف این که افراد فکر می کنند بدنشان پاک شده است و در اصطلاح سم زدایی و شسته شده و دیگر مشکلی ندارند اغلب اوقات تا ۱۰ روز پس از سم زدایی علائم خماری متوسط تا شدیدی را تجربه می کنند و تقریبا در تمام موارد حالشان اصلا خوب نیست و غیر از علائم جسمانی ، ولع شدید به مصرف ،خماری روانی ، کسلی ، بی حوصلگی ، درد شدید بدن ، افسردگی و اضطراب شدید دارند و در اغلب موارد در کمتر از یک هفته منجر به عود مصرف و قطع داروی ضد مخدر ( نالتروکسان ) می شود.

منحصر کردن فرآیند درمان به یک روش و یا یک دارو جز ضرر زدن به روند درمان اعتیاد در کشور سرانجام دیگری ندارد و با توجه به نوع مصرف و تخریب ایجاد شده بایستی درمان موثر برای هر فرد طبق تجویز پزشک درمانگر اعتیاد همراه با مداخلات روانشناختی انجام شود .اعتیاد مانند کوه یخی شناور است که سم زدایی، بخش بیرون از آب است و بررسی علت های روحی و روانی بخش درون آب. این بخش درون آب هم مخفی است و هم عمیق. بنابراین برای درمان این بیماری هم درمان های دارویی و هم درمان های روانشناختی باید  اجرا شود. که معمولا در روش UROD انجام نمی شود و این مورد ضریب ِموفقیت ِدرمان را تا حدود نزدیک به صفر می رساند .

سم زدایی فوق سریع در ترک اعتیاد

چرا میزان شکست درمان های اعتیاد با این روش زیاد است

در پاسخ به این پرسش که چرا میزان شکست روش سم زدایی سریع در درمان اعتیاد بسیار  زیاد است باید گفت اعتیاد، رفتاری است که نوعی مکانیسم یا راهکار دفاعی را در برابر عامل استرس زای بیرونی یا درونی نشان می دهد و در واقع اختلال رفتاری است و این نگرش که با پاک شدن همه چیز درست می شود اشتباه است .  این عامل استرس زا ممکن است اجتماعی (مانند بیکاری، نبودن امنیت فردی و اجتماعی، روابط اجتماعی نادرست و …  یا عوامل روان شناسی مانند افسردگی، اضطراب ،نداشتن انواع مهارت ها مثل عدم اعتماد به نفس، نداشتن جرات و ابراز وجود می باشد.

تمامی این مسائل در فردی که از نظر رفتاری و فیزیولوژیکی ،یعنی عملکرد سلول های مغزی، آمادگی ابتلا به مصرف مواد مخدر یا محرک را دارد، می تواند به اعتیاد منجر شود. بنابراین بسیاری از بیماری های روانی دیگر مانند افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلالات دو قطبی و … با بیماری اعتیاد همپوشانی دارند که نیاز به مهارت پزشک و روانشناس برای تشخیص و درمان آن است. از این رو برای کسب موفقیت هر چه بیشتر در درمان بایستی این بیماری ها نیز در کنار بیماری اعتیاد تشخیص داده شود و درمان شود تا احتمال عود بیماری کمتر شود .در حقیقت مهم نیست که فرد معتاد با چه روشی سم زدایی مواد مخدر را انجام می دهد، مهم آن است که چه سبکی از زندگی را برای خود انتخاب کرده است .

تاثیر مشاوره و درمان های روانشناختی در روش سم زدایی

روش روش سم زدایی سریع در درمان اعتیاد اولین گام از درمان است  و مشاوره و درمان های روانشناختی بعد از مرحله سم زدایی مهم ترین عامل موفقیت در درمان میباشد. موضوعی که حتی در ابتدای درمان بسیار مهم است، مصاحبه انگیزشی است تا فرد آمادگی بیشتری برای ترک پیدا کند. اهمیت انگیزه تا جایی است  که علاوه بر ورود فرد به روند درمان، طی انجام روش های مختلف روان شناختی و رفتاردرمانی باید در مسیر درمان نیز به آن توجه شود چرا که کاهش و افزایش انگیزه و نوع انگیزه (انگیزه درونی یا بیرونی)، در روند موفقیت آمیز درمان یا عود بیماری نقش بسزایی دارد.  بنابراین هر فرد مصرف کننده برای شروع درمان باید با پزشک متخصص درمانگر اعتیاد مشورت کند تا بتواند به موثرترین نتایج درمانی دست یابد.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در زمینه ترک و روش سم زدایی سریع در درمان اعتیاد با شماره های تلفن :٠٢۶٣٢٢۴٢۵٨٩ – ٠٢۶٣٢٢۴٢٣٨٨ حاصل نمایید، مشاوران ما در ساعات اداری آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

نویسنده : سحر اسماعیلی – کارشناس ارشد روان شناسی- دکتری مطالعات اعتیاد