اعتیاد و هزینه های ناشی از مصرف مواد: اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است که عوارض متعددی را در زمینه های مختلف برای فرد ایجاد می کند. عوارض جسمانی شامل ضعف قوای جسمانی و كاهش شدید وزن بدن  ،کاهش میل و قدرت جنسی ، مشکلات كبدی، اثرات نامطلوب بر دستگاه گوارش، تپش قلب، تنگی نفس ،تخریب  دندان ها خطر ابتلا به انواع سرطان ، سكته قلبی و… می باشد.

 عوارض روانی مانند بر هم خوردن تعادل روانی، بیقراری، اضطراب دائم، احساس بی كفایتی و تنهایی،  اختلال در خواب، بروز انواع بیماری ها و سایر اختلالات روانی است. عوارض خانوادگی از جمله نابسامانی خانوادگی، محدود شدن روابط خانوادگی، عدم تربیت صحیح فرزندان، خشونت در خانواده، افت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده،گسترش طلاق و كاهش آمار ازدواج می باشد.

 عوارض اجتماعی می تواند مواردی از قبیل عدم احساس مسئولیت نسبت به خانواده و جامعه ، سطحی و تصنعی شدن روابط اجتماعی و دوری از پیوندهای مستحكم عاطفی، گسترش جرم و جنایت، نشر بیماری های واگیردار و خطرناك مثل ایدز و هپاتیت ، محروم شدن نسل آینده از تربیت صحیح را به دنبال داشته باشد.   عوارض اقتصادی از جمله هزینه بالای استعمال مواد مخدر ،كاهش راندمان كار،از کارافتادگی زودهنگام و عوارض ناشی از کاهش هوشیاری مانند تصادفات جاده ای ، هزینه های مبارزه با ورود موادمخدر به داخل كشور، هزینه قضات و دادگاه ها در این خصوص ، هزینه اجرای طرح های تحقیقاتی و… می باشد.

اعتیاد و هزینه های ناشی از مصرف مواد

اعتیاد و هزینه های ناشی از مصرف مواد

اعتیاد و هزینه های ناشی از مصرف مواد

هزینه های مستقیم در زمان مصرف

  • هزینه تهیه و خرید مصرف مواد
  • هزینه تهیه ادوات و وسایل مصرف
  • هزینه های جانبی مصرف (خصوصا اگر فرد تنها مواد را مصرف نکند و مصرفش با دوستان و جمع مصرف کننده باشد).

هزینه های غیر مستقیم

  • تصادفات ناشی از مصرف مواد مخدر،محرک،الکل به علت کاهش هشیاری و تمرکز ناشی از مصرف مواد.
  •  جرائم پولی-مالی پیرامون مواد مخدر، هزینه های انجام قراردادها و معاملات اشتباه ،تحت تاثیر مصرف مواد مخدر ، محرک و…
  • هزینه آسیب های روانی وارد شده بر خانواده :مثلا فرزند شخص معتاد بودن  ،آسیب های روانی و عاطفی وارده بر همسر فرد مصرف کننده و…
  •  قتل در حالت مستی یا تجاوز بعد از مصرف مواد روان‌گردان.
  •  بیکاری ناشی از مصرف مواد و غیبت از سرکار.
  •  کم شدن راندمان و بازده کاری.
  • تنزل کیفیت زندگی (در عوض این که فرد پول خود را صرف بالا بردن کیفیت زندگی خود بکند آن را صرف مصرف مواد و تخریب جسمی و روانی ،خانوادگی،اجتماعی و…. می کند و به بیان ساده تر پول خود را دود می کند ).
هزینه های اعتیاد در زندگی فرد معتاد

هزینه های اعتیاد در زندگی فرد معتاد

تاثیر کاهش هزینه های اعتیاد در زندگی فرد

فرد مصرف کننده با توجه به نوع ماده مصرفی ،دوز ماده مصرفی ،مصرف همزمان چند ماده با هم ، تعداد دفعات مصرف و… هزینه های گزافی را در یک ماه باید پرداخت کند. همانطور که در متن اشاره شد معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد که یک فرد معتاد بسته به مواد مصرفی‌ اش باید روزانه از 15 تا 40 هزار تومان هزینه کند.( قابل ذکر است که در مراکز درمانِ اعتیاد وقتی از افراد تحت درمان این سوال پرسیده می شود که ماهانه به طور میانگین چقدر برای مصرف هزینه می کردید؟)

تقریبا هیچ کدام از افراد کمتر از 500 هزار تومان را ذکر نمی کردند.در صورتی که هزینه درمان در کلینیک ها همراه با خدمات متعدد (ویزیت پزشک،مشاوره فردی،گروه درمانی،خانواده درمانی،هزینه تست و…) ماهانه بین 130 هزار تومان تا 200 هزار تومان می باشد .

بنابراین مبلغی که فرد در زمان مصرف برای تخریب جسمی – روانی خود خرج می کند چندین برابر هزینه درمانی او می باشد.از این رو شایان ذکر است که هزینه های ِدرمان خیلی کمتر از هزینه های مصرف ِمواد است .بهتر است بگوییم در واقع هزینه پرداخت شده جهت درمان همه جانبه، اعم از ویزیت پزشک ، شرکت در جلسات مشاوره فردی و.. به عنوان یک سرمایه گذاری در جهت ارتقاء سطح سلامت، آگاهی و بینش افراد می باشد و فواید این سرمایه گذاری در تمامی ابعاد زندگی یک انسان تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین هر فرد مصرف کننده مواد با انتخاب یک درمان موثر و کارآمد ، نه تنها خود را از مصرف مواد،محیط های مصرفی و رفتارهای اعتیادی ناشی از مصرفِ مواد نجات می دهد و هزینه های گزافی  را جهت تخریب جسم و روان پرداخت نخواهد کرد.

نویسنده : سحر اسماعیلی ، دکتری مطالعات اعتیاد