چگونه اعتیاد به مواد مخدر می تواند سیستم ایمنی را تضعیف یا سرکوب کند؟

هنگامی که فردی با سوء مصرف مواد یا اعتیاد دست و پنجه نرم می کند، ممکن است عوارض جانبی متعددی را در اثر مصرف مزمن این مواد تجربه کند. مبارزه طولانی مدت با الکل یا مواد مخدر می تواند منجر به آسیب قابل توجهی به بسیاری از سیستم های بدن، به ویژه سیستم ایمنی شود. سیستم ایمنی ممکن است مستقیماً توسط مواد مسموم کننده آسیب ببیند، یا نحوه مصرف دارو ممکن است به افزایش خطر عفونت، همراه با پاسخ ایمنی کمتر کمک کند.

حتی اگر فردی که از اعتیاد رنج می‌برد به مشکلات جدی‌تری مانند مشکلات شناختی، بیماری قلبی، بیماری ریوی یا نارسایی کبدی مبتلا نشود، آسیب وارده به سیستم ایمنی می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی، عودکننده یا غیرقابل درمان شود. برخی از این عفونت ها ممکن است مشکلات طولانی مدت دیگری ایجاد کنند یا منجر به مرگ شوند.

سوء مصرف مواد و سیستم ایمنی بدن

برخی از مواد اعتیادآور که می‌توانند به سیستم ایمنی آسیب رسانده و منجر به بیماری‌های عفونی شوند، با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده‌اند.

1) الکل:

کاهش عملکرد کبد و پانکراس می تواند منجر به مشکلات سیستم ایمنی شود. سوء مصرف مزمن الکل و ذات الریه با هم مرتبط هستند. کاهش مهارهای مرتبط با مصرف الکل همچنین می تواند منجر به عفونت های مقاربتی، به ویژه HIV یا HSV-2 شود، که می تواند سیستم ایمنی را سرکوب کرده و باعث شود بدن در برابر سایر عفونت ها مستعدتر شود.

همچنین بخوانید: مصرف مشروبات الکلی و عوارض آن

2)کوکائین:

کشیدن کوکائین به غشاهای مخاطی در بینی، گلو و ریه ها آسیب می رساند که به نوبه خود می تواند منجر به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی یا مستعد ابتلا به این شرایط شود.کشیدن کراک همچنین به ریه ها آسیب می رساند و می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت های ریوی مانند برونشیت یا ذات الریه را کاهش دهد.

3)ماری جوانا:

این داروی مسموم کننده بر چندین نوع سلول در بدن تأثیر می گذارد که در نهایت می تواند به سیستم ایمنی آسیب برساند. کشیدن ماری جوانا توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت های ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و تک یاخته ها را کاهش می دهد. به دلیل توانایی سرکوب شده سیستم ایمنی، ممکن است توانایی سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول های سرطانی را نیز کاهش دهد.

همچنین بخوانید: ماری جوانا و ابتلا به سرطان ریه

4)نیکوتین:

مانند ماری جوانا و کراک، کشیدن سیگار می تواند منجر به مشکلات تنفسی فوقانی و کاهش پاسخ سیستم ایمنی به عفونت در آن ناحیه شود.

5)مواد افیونی:

این دسته از داروها شامل هروئین، مورفین، فنتانیل، تریاک و مسکن های تجویزی می باشد. در حالی که همه مواد مخدر تا حدی بر سیستم ایمنی اثر می‌گذارند، تزریق داروها به رگ‌ها خطر عفونت‌های ویروسی مانند HIV و هپاتیت B یا C (به دلیل استفاده از سوزن‌های مشترک) و عفونت‌های باکتریایی یا قارچی را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی آنها قبلاً به خطر افتاده است خطرناک است. استنشاق داروهای مخدر همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را به دلیل آسیب به غشاهای مخاطی در بینی، گلو و ریه های فوقانی افزایش دهد. مورفین و مواد افیونی مرتبط به طور مستقیم بر گلبول های سفید خون تأثیر می گذارند که می تواند باعث کاهش گلبول های سفید و توانایی سیستم ایمنی در واکنش به بیماری ها شود.

نحوه رفع نقص سیستم ایمنی پس از اعتیاد

بخش عمده ای از بهبودی از اختلال مصرف مواد، انتخاب های سالمی است که از هدف شما برای حفظ پاکی حمایت می کند. بسیار مهم است که در این زمان بر بهبود سیستم ایمنی خود تمرکز کنید، زیرا سوء مصرف مواد مخدر یا الکل شما احتمالاً تأثیر منفی بر آن داشته است. بسته به اینکه شخصاً با چه مسائل مربوط به ایمنی مواجه هستید، چند کار وجود دارد که می توانید برای بهبود سیستم ایمنی خود انجام دهید، از جمله موارد زیر:

  • یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها و سبزیجات، همراه با پروتئین های بدون چربی، محصولات ​​کم چرب و غلات کامل را رعایت کنید. مطمئن شوید که غذاهایی که دارای کلسترول، چربی های اشباع شده، نمک و شکر هستند را محدود کنید.
  • برای داشتن وزن سالم تلاش کنید. لاغری بیش از حد یا اضافه وزن می تواند بر سیستم ایمنی و سایر عملکردهای بدن شما تأثیر بگذارد. به طور خاص، چاقی می تواند اثربخشی واکسن را برای شرایطی مانند آنفولانزا، هپاتیت و کزاز کاهش دهد.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. مشغول شدن به فعالیت بدنی می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و همچنین از یک سبک زندگی سالم که همزمان با خوب غذا خوردن و حفظ وزن سالم است، حمایت کند.
  • خواب خود را در اولویت قرار دهید. مطمئن شوید که هر شب به اندازه کافی بخوابید. کمبود خواب می تواند بدن شما را مستعد ابتلا به بیماری ها کند و می تواند شما را از بهبودی بدن پس از اعتیاد فعال باز دارد.
  • با مراقبت از بدن خود، به آن اجازه می‌دهید تا از آسیبی که ممکن است هنگام مصرف مواد مخدر یا الکل ایجاد شده باشد، بهبود یابد. ادامه دادن به عادات سالم تنها می تواند سیستم ایمنی و همچنین سلامت جسمی و روانی شما را بهبود بخشد.